Voel jij je betrokken met animatiefilm, met het kunstonderwijs en/of het werkveld, of ben je gewoon nieuwsgierig en heb je zin om creatief en interactief mee te denken en te werken?
Laat het ons weten en schrijf in voor deze artistieke denkpiste!
Collaboration to Design an Innovative Curriculum for Animation Education is een EU-onderzoeksproject tussen Turkije, Slovenië, Spanje en België over de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor de opleiding animatiefilm in het hoger kunstonderwijs in Kayseri Turkije.
De projectgroep organiseert hierover een event op donderdag 29 november 2018 van 09.00 tot 13.00 u. in UC Leuven-Limburg op Campus Hemelrijk in Hasselt. Een open oproep tot dialoog en deelname aan workshops (allemaal gerelateerd aan animatiefilm, zowel in het onderwijs als in het werkveld). Met getuigenissen van animatoren en lectoren uit België, Slovenië en Turkije. De workshops (zie keuzemogelijkheden) worden verzorgd door de projectleden.
Programma
09.00 - 09.30 u. Ontvangst
09.30 - 10.15 u.: 3 getuigenissen (15 minuten/lezing)
- Wouter Bongaerts, België
- Levent Çoruh, Turkije
- Tina Smrekar, Slovenië
10.20 - 11.05 u.: keuze uit 2 workshops
- Workshop A 'Competence Based Teaching' door Josep Juando (Spanje)
- Een presentatie geïnspireerd op het model volgens het Bolognaproces. Plannen, onderwijzen en evalueren op basis van competenties. Tijdens de presentatie zullen enkele oefeningen worden voorgesteld aan de deelnemers, onder andere een manier om competenties te formuleren, om onderwijs- en leeractiviteiten die daarmee verband houden en evaluatieactiviteiten voor te bereiden. Elke deelnemer zal tijdens de oefeningen werken in zijn/ haar eigen kennisgebied, hierin spelen affectief-dynamische competenties een belangrijke rol.
- Workshop B ‘Use of photogrammetry in model and texture production in game world’ door Levent Çoruh en Onur Toprak (Turkije)
- Het gebruik van ‘PHOTOGRAMMETRY’ bij modelling en texturing bij het ontwerpen van games. Realisme is een van de belangrijke functies in de hedendaagse computerspellen. Met ‘Photogrammetry’ is het mogelijk om fysieke kenmerken van figuren, objecten en ruimtes in de echte wereld op een moeiteloze, snelle en kosteneffectieve manier over te brengen naar de virtuele wereld.
11.05 - 11.20 u.: Koffiepauze
11.20 - 12.05 u.: Keuze uit 2 workshops
- Workshop C 'Animatie- en filmstudies: technieken leren, projecten ontwikkelen, ideeën presenteren' door Tina Smrekar en Rene Rusjan (Slovenië)
- Animatie is een complex gegeven waar een waaier aan vaardigheden en competenties voor vereist zijn. Tijdens deze workshop bekijken we de case van de University of Nova Gorica School of Arts, waar ze nadrukkelijk het studieveld van de studenten geleidelijk verkleinen. Daardoor krijgen ze een brede basiskennis van verschillende media en technieken. Tegelijkertijd moeten de studenten hun projecten ontwikkelen en wennen aan het presenteren of pitchen van hun ideeën. Dat helpt hen om na hun studies makkelijker hun weg in het leven te vinden.
- Workshop D ‘Capturing and Editing Motion Capture Data’ door Levent Çoruh, Kürşat Savaş en Onur Toprak (Turkije)
- ‘Motion capture’ of MoCap-technologie wordt gebruikt voor realistische menselijke bewegingen in films en games. De bewegingen van een acteur worden opgenomen, die bewegingsopnames worden in een digitaal in 3D-softwaremodel ingevoerd (Unreal Engine, Unity 3D, Maya of 3D Studio Max) en toegepast op een digitaal personage, dat dan zal bewegen zoals de acteur. In o.a. de film ‘Avatar’ werd de MoCap-technologie veel gebruikt.
12.05 - 12.30 u.: Afsluiting
12.30 - 13.00 u.: Broodjeslunch
Voor wie
Studenten, oud-studenten, leraren, lectoren en docenten uit het regulier secundair dagonderwijs, deeltijds kunstonderwijs, hoger kunstonderwijs, volwassenenonderwijs, geïnteresseerden uit de animatiesector, sympathisanten …
Taal
Engels
Toegang
Gratis mits inschrijving