INNOVAL-workshop: Alternatieve evaluatiemethodes om competenties uit niet-formeel en informeer leren te valideren.
Programma |
|
|
09.00 u. |
Introductie met koffie
Welkom en elkaars achtergrond leren kennen |
|
09.30 u. |
Sessie 1
Voorstelling van het project InnoVal en van het verloop van de workshop |
door Helena Bijnens |
10.00 u. |
Oefening rond de verwachtingen van de workshop |
|
10.30 u. |
Koffiepauze |
|
11.00 u. |
Sessie 2
Vernieuwende methodes voor het valideren van niet-formeel en formeel leren
- Het validatieproces van niet-formeel en formeel leren
- Verschillende aanpakken voor assessment en hun relevantie voor verschillende doelgroepen
- Het gebruik van alternatieve assessmentmethodes
- Voorstellen van cases van alternatieve methodes
|
door Ilse Van der Berckt (vanuit het project Fresh Start)
Portretteren door Ilse Geerinck en Sabine Dierick |
12.30 u. |
Lunchpauze |
|
14.00 u. |
Sessie 3
Affective Learning
- Het concept 'affective learning' en hoe omgaan met prestatieangst bij leerders in een assessment context
- De noodzaak om te investeren in competentieontwikkeling bij assessoren
|
door Tine Bos |
15.30 u. |
Koffiepauze |
|
16.00 u. |
Sessie 4
Barrières en hefbomen
- Barrières en hefbomen bij het valideren van informeel en niet-formeel leren
- Is er een 'businessmodel' voor de implementatie van vernieuwende assessmentmethodes?
|
|
17.00 u. |
Evaluatie en einde |
|
Meer info? Contacteer Helena Bijnens.
Deze workshop is een onderdeel van InnoVal, een Europees onderzoeksproject waarin hogeschool UCLL partner is. InnoVal heeft tot doel innovatieve en betrouwbare evaluatiemethoden te identificeren, waarmee alle leerders een kans op validatie van hun competenties kunnen hebben, met speciale aandacht voor de noden van mensen uit een kwetsbare context zoals vluchtelingen en voortijdige schoolverlaters.
Eén van de resultaten van het project is een trainingsprogramma over de toepassing van alternatieve evaluatiemethoden. De training is precies bedoeld om materiaal te 'testen' en om feedback van de deelnemers te verzamelen over hoe die kan verbeterd worden (vorm en inhoud).