Wil je dat kinderen en jongeren weer meer zin krijgen om te leren?
Wil je ook zelf de energie volop voelen stromen?
Wil je kinderen en jongeren intrinsiek motiveren en betrekken bij hun eigen leerproces?
Wil je hun nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfstandigheid prikkelen?
Kies je voor onderwijs dat afgestemd is op hoe de huidige generatie leert?
Dan is deze inspiratienamiddag iets voor jou!
Laat je inspireren door onderwerpen zoals: flexibele structuren, cyclisch werken, zelfsturende teamwerking, exploratiedrang, jaardoorbrekend werken, verbondenheid, initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen ...
>> PROGRAMMA
12.30 - 13.15 u. Ontvangst
13.15 - 13.30 u. Muzische opening en intro Ann Deburchgrave - opleidingshoofd bachelor Kleuteronderwijs Hasselt
13.30 - 14.00 u. Studenten, ouders, alumni en docenten aan het woord
14.00 - 15.00 u. Keynote Ludo Heylen - directeur CEGO, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs
15.00 - 16.30 u. Keuzeworkshops
16.30 - 17.15 u. Visie op 'Energie voor leren': getuigenissen
17.15 - 18.00 u. Receptie en netwerken
Vanuit onze ervaringen in het werken met studenten, willen we je laten voelen wat ervaringsgericht onderwijs voor jouw leerlingen, jouw klaspraktijk en jezelf kan betekenen. We willen leraren energie, ambitie, dromen en veerkracht om met veel zin, vertrouwen en een vleugje wankelmoed in de klas te staan.
- Jolien Bylois, Karlien Hermans en Evelien Vanderaerden - kernbegeleiders Proeftuin.
>> KEUZE WORKSHOPS
Workshop 1: Evalueren om te leren
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat evalueren tot leren en goed onderwijs kan bijdragen? Aandacht voor de totale (persoons)ontwikkeling vraagt om breed te evalueren om de echte ontwikkeling in kaart te brengen. Breed kijken betekent procesgericht durven kijken naar leren en wat kinderen en jongeren nodig hebben om tot leren te komen.
Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de proeftuin.
Workshop 2: Nieuwgierigheid: willen weten, willen onderzoeken
Zou het niet kunnen dat de mix van eigenschappen van ondernemende en onderzoekende kinderen en jongeren ook de kenmerken zijn waaraan je de ondernemende en onderzoekende leerkracht herkent? In deze workshop brengen twee derdejaarsstudenten hun zij samen onderzoekend werken en leren bij kinderen stimuleren.
Deze workshop wordt gegeven door twee studenten van de proeftuin.
Workshop 3: De kracht van samen
Om wendbaar te zijn en innovatief op allerlei uitdagingen te kunnen reageren, zijn een grote mate van zelfsturing en medeverantwoordelijkheid bij teamleden noodzakelijk. In een zelfsturend leerkrachtenteam dragen alle leerkrachten medeverantwoordelijkheid voor het geheel. Wanneer leerkrachten samenwerken voelen ze zich sterker, gelukkiger en zelfzekerder. Uitdagingen worden haalbaarder; teamleden hebben het gevoel dat ze er niet alleen voor staan.
Deze workshop wordt gegeven door het opleidingshoofd BAKO Limburg.
Workshop 4: Ruimte voor dromen in het onderwijs
Hoe kunnen we van de klas een plek maken waar je tot rust komt, mag afwachten, dagdromen, mijmeren, je verbeelding aanspreken, helemaal opgaan in het moment …?
Creatief denken en verbeeldingskracht vragen om los te komen van gewoontes en vaste denkpatronen, het vraagt om de dingen een beetje anders te bekijken, te draaien en te combineren, want zo kunnen we nieuwe ideeën creëren. Het is van groot belang dat kinderen, jongeren en (toekomstige) leraren die creatieve vermogens verder kunnen ontwikkelen.
Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de proeftuin.
Workshop 5: Autonomie motiveert
Ruimte geven voor autonomie is kinderen en jongeren experimenteerruimte bieden zodat ze zichzelf mogen zijn en hun interesses echt de kans krijgen om te ontluiken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen en jongeren het gevoel hebben zichzelf te kunnen zijn, regisseur te kunnen zijn van hun eigen handelen, denken en voelen? Onderwijs heeft als opdracht om de exploratiedrang zoveel mogelijk te ondersteunen, zodat mensen leren ontdekken wat ze interessant, boeiend en zinvol in het leven vinden.
Deze workshop wordt gegeven door een van de kernbegeleiders van de proeftuin.
>> DE PROEFTUIN
Op www.ucll.be/proeftuinkleuteronderwijs vind je meer informatie over dit innovatief traject voor toekomstige kleuteronderwijzers. Volg anewwayofteaching op Instagram voor meer beelden en verhalen.
>> CONTACT
Voor vragen of meer inhoudelijke informatie over deze inspiratienamiddag, neem contact op met Ann Deburchgrave via mail of via 011/180 500.
>> INSCHRIJVEN
Schrijf in via het menu 'inschrijven' hierboven. Maak eerst een profiel aan of log in en schrijf je vervolgens in.
Daarna verschijnt er automatisch een pagina waar je je workshopkeuze kan doorgeven.