Haim Omer schreef een nieuw boek ‘Teachers Today: from survival to mission’ en stelt het op donderdag 6 februari 2020 in de voormiddag voor.
De Nederlandse vertaling van dit naslagwerk rond nieuwe autoriteit/geweldloos verzet en onderwijs is intussen verschenen. Bij deelname aan de lezing kan je het boek tegen een korting mee aankopen (€25 i.p.v. €29,95).
De lezing en de masterclasses zullen doorgaan in de grote aula en lokalen van de KU Leuven, Maria Theresiacollege.
Als je op zoek bent naar inzichten rond nieuwe autoriteit en geweldloos verzet binnen een onderwijscontext, dan is deze dag niet te missen!
Voor wie zich nog verder wil verdiepen en thematisch focussen, voorzien we nog een namiddagprogramma met masterclasses voor een beperkt aantal deelnemers, waarbij medeauteur dr. Irit Schorr-Sapir, maar ook docenten van de bachelor-na-bacheloropleidingen van UCLL lerarenopleiding een masterclass zullen voorzien.
PROGRAMMA
09.30 u. |
Introductie & Lezing Haim Omer (deel 1) |
11.00 u. |
Pauze |
11.30 u. |
Lezing Haim Omer (deel 2) |
12.30 u. |
Lunch |
14.00 u. |
Masterclasses |
16.00 u. |
Einde |
> LEZING HAIM OMER
Over het boek 'Teachers Today: from survival to mission':
Why is it so difficult to be a teacher today? How can teachers cope with their sense of isolation, lack of support, unprotectedness and scarcity of disciplinary means?
The model of the New Authority was developed to cope with those problems. Teachers are helped to develop their presence in the classroom, the courtyard, and in the mind of the students. They are helped to establish better relations with parents, even with the more difficult ones. They are helped to develop a sense of "We" instead of thinking only as "I". They are helped to develop self-control in ways that stabilize them in acute confrontations. They are taught a series of practical interventions that strenghten them in positive and acceptable ways.
The model of the New Authority is relevant not only for teachers, but also for school principals and school psychologists. School principals may find in it ways to cope with the massive stress with which they are often confronted. School psychologists may find in it ways to develop systemic interventions that affect the whole school. Principals, psychologists and teachers can develop ways to cope with frightening scenarios regarding the opposition of parents, public attacks on the school, rampant school violence and students in extremely dangerous situations.
> MASTERCLASSES
>> MASTERCLASS 1
>> Een NA-school (een schoolteam): haalbaar!?
>> Door: Patricia Hanegreefs, Mieke Molemans & Carla Stals
Inhoud:
De zoektocht van scholen om NA-geïnspireerd te zijn en te blijven.
In deze werkwinkel wordt kort het theoretisch kader van Nieuwe Autoriteit en Geweldoos Verzet neergezet door Carla Stals aan de hand van onze waaier. Het beeld van de waaier is een fantastisch instrument om je eigen schoolsituatie inzichtelijk te krijgen en in een snelle oogopslag te zien waar je in kunt verbeteren als school bij (probleem)gedrag van leerlingen en ondersteuning van het leerkrachten(team).
Daarna zullen Patricia en Mieke aan het woord zijn om jullie mee te nemen in hun
NA geschiedenis en acties om NA-geïnspireerd te zijn en te blijven.
Over de lesgevers:
Patricia Hanegreefs is 15 jaar directeur ASO-BSO-KSO-TSO en 15 jaar leraar economische vakken.
Mieke Molemans is 19 jaar Campusdirecteur ASO-BSO-KSO-TSO en 26 jaar leraar vakken in de menswetenschappen.
Carla werkt al 30 jaar met jongeren, ouders en hun schoolcontext. Sinds 6 jaar heeft zij zich gespecialiseerd als trainer Nieuwe Autoriteit op scholen. Zij ondersteunt leerkrachten en schoolteams in het aanpakken en voorkomen van moeilijk gedrag bij leerlingen. Carla maakt deel uit van zowel het Nederlands als het Belgisch netwerk van kartrekkers Nieuwe Autoriteit en Onderwijs. Lees meer op de website van het vormingsnetwerk nagvopschool.be.
Doelgroep:
Mieke en Patricia praten vanuit hun ervaringen in het secundair onderwijs. Het verhaal is inspirerend voor alle soorten onderwijs.
>> MASTERCLASS 2
>> TAnder, een schools aanbod op maat voor jongeren met gedrags- en emotionele problemen, geïnspireerd op NAGV
>> Door: Katrin Timmermans
Inhoud:
Jongeren die zwakker functioneren en bijkomend gedrags- en/of emotionele problemen vertonen, kunnen vaak ten gevolge van ernstig verstoorde relaties of uit de hand gelopen interacties in de gewone school niet meer terecht. Andere jongeren zijn net te angstig of zitten emotioneel zo vast dat ze niet meer over de drempel van de schoolpoort geraken.
Binnen TAnder willen we voor deze jongeren een alternatieve onderwijsvorm creëren waarbij we een onderwijskundig aanbod garanderen maar tegelijk tegemoet ook komen aan hun specifieke sociaal emotionele noden. Met de methodiek van TAnder willen we deze jongeren in de eerste plaats voldoende zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en gepaste arbeidsattitudes bijbrengen om zich te kunnen handhaven en positief ontplooien binnen de maatschappij. Dit vormt de belangrijkste doelstelling voor de jongere mét het oog op een re-integratie in de reguliere scholen of op de arbeidsmarkt. Dit alles doen we vanuit een doorgedreven implementatie van het gedachtegoed van nieuwe autoriteit en geweldloos verzet wat maakt dat leerkrachten zich krachtig voelen in de omgang met onze leerlingen.
Tijdens deze workshop krijg je zicht op de manier waarop we NAGV geïmplementeerd hebben binnen onze werking. Meer info vind je op de website van het vormingsnetwerk nagvopschool.be.
Over de lesgever:
Katrin Timmermans is orthopedagoge Buitengewoon Onderwijs TAnder / Ter Bank Heverlee.
Doelgroep:
Lager & Secundair Onderwijs
>> MASTERCLASS 3
>> Nieuwe autoriteit en schoolweigering
>> Door: dr. Irit Schorr-Sapir
Inhoud:
School refusal The phenomenon of school refusal is gaining momentum in recent years, in some places reaching the proportions of an epidemic. Parents’ reactions vary from sermonizing, anger and threats to empathy, pity and surrendering. All of these lead the parents to helplessness. Often schools lack tools to bring the child back into the classroom. In many cases the entire system is helpless in the face of the child’s persistent refusal to go to school. The risks of school refusal include withdrawal, social avoidance, depression, problem behaviors, and exposure to drugs and alcohol. The ‘non violent resistance’ method offers a systematic treatment program to bring the child back to school. The workshop introduces the NVR specific tools to treat school refusal: How to maintain the child’s student identity; How to convey the child a clear, consistent message that he/she must go to school, without escalating or surrendering; The parent announcement about their decision to resist the child’s refusal; Inserting school boundaries into the home; Including and recruiting the school staff into the treatment process; Creating a “going to school” hierarchy and a gradual exposure to the sources of anxiety; Recruiting supporters for practical help; recruiting children from the child class and environment without embarrass him/her; Reconciliation moves. Examples from treatments will be included.
Over de lesgever:
Dr. Irit Schorr-Sapir is a clinical psychologist (PhD). She is the director and co-founder (with prof. Haim Omer) of the “NVR & New Authority School” of Israel. She is the director of the ADHD clinic and the ADHD Center, in Schneider Children’s Medical Center of Israel. During the past 20 years she has contributed to the development of the New Authority and Non-Violent Resistance (NVR) approach. She developed therapeutic applications of NVR, including intervention manuals for ADHD; violence between siblings; school refusal; parentteacher alliance building, and New Authority in schools. Irit is a senior supervisor and trainer in the NVR and NA approach in Israel and worldwide. Irit is also a lecturer in the Department of Psychology in Tel Aviv University.
Doelgroep:
Secundair
>> MASTERCLASS 4
>> Nieuwe Autoriteit als zelfzorg: assertief, kwetsbaar en zorgzaam dansen in de school!
>> Door: Hervé Meykens
Inhoud:
“Wie ik ben?”, wordt hoe langer hoe crucialer in het onderwijs! Sommige leerkrachten stappen fluitend de school binnen, anderen ontvluchten de school de tranen nabij … “Wat ik weet?”, voldoet blijkbaar niet meer? De evident gegeven en gedefinieerde relatie leerkracht – leerling verdampt langzaam maar zeker. We moeten relationeel gaan knutselen met en voor onszelf om een werkbare relatiedefinitie te creëren.
De fluitende leerkracht bestaat! Hoe kunnen zij ons inspireren? Hoe kunnen we in en na het ventileren, leren? De leerkracht moet anders binnengaan om fluitend en dansend buiten te komen!
Over de lesgever:
Hervé Meykens is docent in de bachelor-na-bacheloropleiding Zorgverbreding en Remediërend Leren, hoofd van de begeleidingsdienst en zorgcoach van het THHI in Tessenderlo. Daarnaast werkt hij als systeem- en traumatherapeut in het Centrum voor Integratieve Psychotherapie.
Doelgroep:
Lager & Secundair Onderwijs
>> MASTERCLASS 5
>> Nieuwe autoriteit en verbinding
>> Door: Tom van Waterschoot
Inhoud:
Relatie als ondertoon, als essentie benaderd vanuit nieuwe autoriteit en verrijkt vanuit herstelgericht denken, de dramadriehoek van Karpman/de pedagogische dansvloer van Ruigrok.
Hoe kunnen we afgrenzen wanneer het moeilijk wordt en voorleven en initiëren dat herstel essentieel is. Beiden zijn onmisbaar in het pedagogisch (relationeel) handelen van de leraar.
Over de lesgever:
Tom van Waterschoot is klinisch psycholoog en coördinator van PrOS, Positieve relaties Op School, een samenwerkingsverband tussen de stad Mechelen, de Mechelse scholen en CLB’s en het CGG De Pont
Doelgroep:
Lager & Secundair Onderwijs
>> MASTERCLASS 6
>> Nieuwe Autoriteit: een straf alternatief, een alternatief voor straf?
>> Door: Kristof Das
Inhoud:
Gedragscontracten, beloningssystemen, stickers en stempels, schorsingen, tuchtmaatregelen, gedragsthermometers, groepssancties, nablijven, strafstudies, nota in de agenda …
De lijst met maatregelen is zeer lang, onuitputtelijk eigenlijk. We maken er ook onuitputtelijk vaak gebruik van. Het lijkt de grondstof van goed klasmanagement, de stok achter de deur die rust en schijnbaar perspectief biedt wanneer leren bedreigd is. Leerkrachten maken er snel gebruik van omdat we anders denken dat we tonen dat we bepaald gedrag tolereren waardoor het zal toenemen. We hebben dan het gevoel dat we als leraar dreigen te verliezen.
Hoe effectief zijn bovenstaande maatregelen, welke effect hebben ze op de leerling (en op de leraar), zijn er alternatieven voorhanden die even duidelijk zijn én die het leren van de leerling ondersteunen. Zowel op cognitief vlak als op socio-emotioneel vlak.
Over de lesgever:
Kristof Das is docent in de bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Remediërend Leren en Buitengewoon Onderwijs van UCLL. Als nascholer geeft hij vaak lezingen over nieuwe autoriteit en traint hij regelmatig schoolteams.
Doelgroep:
Lager & Secundair Onderwijs
> PRIJZEN
|
Zonder boek |
Met boek |
EXTERNE |
Lezing: €75 |
Lezing: €100 |
|
Lezing + Masterclass: €120 |
Lezing + Masterclass: €145 |
UCLL-PERSONEEL |
Lezing: €50 |
Lezing: €75 |
|
Lezing + Masterclass: €85 |
Lezing + Masterclass: €110 |
UCLL-STUDENT |
Lezing: €30 |
Lezing: €55 |
|
Lezing + Masterclass: €75 |
Lezing + Masterclass: €100 |
UCLL-studenten die voltijds de bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Remediërend Lezen of Buitengewoon Onderwijs volgen, kunnen de lezing gratis bijwonen. Voor een boek betalen zij €25.