Iedereen heeft recht op onderwijs, ook kinderen en jongeren met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Niettemin is het bieden van kwaliteitsvol onderwijs aan deze leerlingen een ware zoektocht. Enerzijds omdat kinderen en jongeren met EMB diverse en complexe ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften hebben waarvoor geen kant-en-klaar antwoord bestaat. Anderzijds omdat de kennis over onderwijs aan deze doelgroep erg beperkt is.
Deze uitdagingen vormden het vertrekpunt van een Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (2014-2017) dat resulteerde in een digitaal reflectie-instrument. Dit instrument biedt een overzicht van belangrijke thema’s voor een optimale onderwijsleeromgeving voor deze doelgroep en kan teams ondersteunen in het nadenken over het onderwijs aan hun leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen. Dit reflectie-instrument en het onderzoeksproject dat aan de basis hiervan ligt, stellen we op deze studiedag graag aan u voor.
Programma studiedag:
9.30u.-10u. Onthaal
10u.-12.15u. Voorstelling reflectie-instrument
12.15u.-13.30u. Broodjeslunch
13.30u.-15u. Keuzeworkshops met voorstelling van telkens één topic:
- Keuze 1: Inclusief onderwijs
- Keuze 2: Planmatig werken
- Keuze 3: Geschikt onderwijscurriculum
- Keuze 4: Instructiestijl: interactie en communicatie
- Inclusief onderwijs: Kinderen en jongeren met EMB moeten zoveel als mogelijk kunnen deelnemen in de gewone samenleving. Op niveau van onderwijs betekent dit dat ook voor hen werk gemaakt moet worden van inclusief onderwijs. Inclusieve onderwijstrajecten kunnen zich, ook voor deze doelgroep, op verschillende niveaus situeren. Wat vertelt de literatuur ons hierover en hoe kunnen we dit vervolgens in de onderwijspraktijk vorm geven?
- Planmatig werken: Heeft het schoolteam kennis van de cyclus van planmatig werken? Welke elementen zijn van belang in de beeldvorming van een leerling? Waar hou je rekening mee wanneer je voor de leerling doelstellingen vooropstelt? Zijn de geformuleerde doelen voldoende concreet om er strategieën aan vast te koppelen en deze vervolgens gericht te evalueren? In deze workshop ontdek je hier meer over.
- Geschikt onderwijs curriculum: Hoe krijgt zo'n individueel aangepast curriculum voor deze leerlingen best vorm? We proberen samen een beeld te creëren van hoe dit momenteel in de praktijk vorm krijgt en wat de literatuur ons hierover vertelt. Leerkrachten en ondersteuners dienen met een aantal zaken rekening te houden bij de opmaak van een individueel aangepast curriculum. En is het document nadien voldoende bruikbaar voor iedereen die werkt met deze leerling?
- Instructiestijl: interactie en communicatie: Elke leerling heeft nood aan een aangepaste instructiestijl, zo ook elke leerling met EMB. Is de houding van de leerkrachten/ondersteuners voldoende sensitief-responsief? Hoe creëren we zo'n houding? Voor de ontwikkeling van de leerling is het belangrijk om op een gepaste manier te communiceren. Op welke manier krijgt dit momenteel vorm in de praktijk en wat weten we hierover uit onderzoek?
Contactpersoon:
Voor meer informatie of voor concrete vragen omtrent de invulling, kan je terecht bij elisabeth.cans@ucll.be, +32 16 37 56 30.