SKILLVILLE is een online multimediatool, die leerlingen helpt om de VOET / sleutelcompetenties te realiseren.
Pakketten
De tool is opgebouwd uit een dynamisch aanbod van pakketten:
- Financiële educatie, met speciale aandacht voor financiële geletterdheid en sociale educatie. 150 casussen verdeeld over de eerste, tweede en derde graad.
- Actua-politiek: inzicht in de federale staat, de bestuursniveaus en de politieke actualiteit. Bekijk het overzicht van de thema's
- Alcohol-, tabak- en drugspreventie
- Techniek
- Mood City: gezonde relaties aangaan en onderhouden, communicatietechnieken, cyperpesten en sociale media.
Elk pakket bestaaat uit diverse casussen. Een casus bevat essentiële informatie, die wordt aangevuld met een hele reeks oefeningen, die hoofdzakelijk automatisch worden verbeterd.
Leerlingen krijgen onmiddellijk feedback. In een backoffice worden de resultaten geregistreerd, die in pdf-formaat kunnen afgedrukt worden.
Het staat leerkrachten vrij de standaard-instellingen van SKILLVILLE te gebruiken of in de backoffice casussen weg te laten of in een andere volgorde te gebruiken.
Doelstelling
Het is niet de doelstelling om leerlingen zeer concrete kennis aan te leren, maar wel om hen voldoende vaardigheden aan te leren om op een gerichte wijze op betrouwbare websites, zoals bijvoorbeeld www.belgium.be of www.vlaanderen.be op het juiste moment de benodigde informatie te kunnen raadplegen.
De overheden verschaffen permanent cruciale informatie digitaal, die betrouwbaar is en zeer goed wordt onderhouden. Het is dus belangrijk en aangewezen om de leerlingen duurzaam en efficiënt met de verschafte informatie te leren omgaan. Als leerlingen bij problemen, vragen, nood aan informatie de websites van de overheid hebben leren consulteren en er gericht antwoorden en acties vinden, hebben ze de noodzakelijke levensvaardigheden om als actieve burgers aan het maatschappelijke leven deel te nemen.
Kennis is echter vergankelijk en zeker niet voldoende om er 'verantwoord' mee te leren omgaan en kritisch te reflecteren. Daarvoor zijn Serious Games een bijzonder geschikte tool. Serious Games worden al langer ingezet in de opleidingen van bijvoorbeeld piloten en chirurgen. Serious Games zijn bijzonder interessant als 'het leren oefenen in een situatie' een meerwaarde biedt, zeker als dat oefenen best niet rechtstreeks in de praktijk gebeurt.
Voor wie
- Secundair onderwijs: Voor de zes leerjaren van het secundair onderwijs zijn er verschillende SKILLVILLE-versies.
- Eerste graad: algemene items voor de realisatie van Financiële Educatie
- Tweede graad: leerlingen worden voorbereid op hun eerste job; ook de arbeidsovereenkomst (studentenjob) wordt behandeld
- Derde graad: leerlingen worden voorbereid op hun intrede op de arbeidsmarkt, met aandacht voor o.a. Tax-on-web, verzekeringen,...
- Basisonderwijs: SKILLVILLE helpt de leerlingen met de keuze van een studierichting in het secundair onderwijs. Knelpuntberoepen worden behandeld en ook de verschillende winkeltypes komen aan bod. Ook aan de bedrijfskolom wordt aandacht besteed. Verder komt ook (de kringloop van) armoede aan bod. Het belang van reclame en diverse soorten reclame maken ook onderdeel uit van SKILLVILLE
- Buitengewoon onderwijs: voor de leerlingen van het buitengewoon onderwijs worden specifieke casussen en oefeningen voorzien
Van wie
SKILLVILLE wordt ontwikkeld door ED+ict, onderdeel van de expertisecel Education for the future, van de UC Leuven-Limburg en wordt geëxploiteerd door Cetit bvba, een spin-off van de UC Leuven vzw.
Meer informatie
Heb je interesse in de werking van SKILLVILLE en één of meerder pakketten? Neem dan contact op met info@skillville.be of via 011/180 911.
Op de website www.skillville.be vind je nog meer (downloadbare) informatie.