Veel startende leerkrachten stoppen door gebrek aan ondersteuning. Binnen de vijf jaar stapt 22% van de starters in het secundair onderwijs definitief uit het onderwijs. In het kleuteronderwijs is dat 12% en in het lager onderwijs 14%.
Die startende leerkracht ‘onderweg’ begeleiden in haar/zijn loopbaan is als schoolteam een kunst. In een gezonde motiverende schoolcultuur is dit ook een must.
Deze sessie biedt een rijk palet aan inzichten en werkinstrumenten om in je school aanvangsbegeleiding (nog beter) uit te bouwen. We hebben het over:
• Bekommernissen, noden en behoeften van starters
• Problemen en uitdagingen in de startjaren
• Fasen en sleutelervaringen in een loopbaan
• Visies op professionele groei
• Profiel, meerwaarde en valkuilen van mentoring
• Werkinstrumenten voor aanvangsbegeleiding
• Kansen van teamteaching
• …
‘Een reis van duizend mijl begint met één enkele stap.’ (Lao-Tse)
Deze navorming is op eerste plaats bedoeld voor het middenkader: schoolmentoren, zorg- en graadcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, beleidsondersteuners,… Uiteraard zijn andere geïnteresseerden in coaching van startende leerkrachten ook welkom.
Voor meer informatie, neem contact op met Navorming voor leraren: tobias.frenssen@ucll.be