Achtergrondinformatie
Hoe kunnen klasleerkrachten tegemoetkomen aan de nood aan taalondersteuning van de anderstalige nieuwkomer in hun klas en tegelijk een krachtig aanbod voorzien voor de andere leerlingen van de klas?
Eenvoudige ‘oplossingen’ zijn er niet. Nochtans worden steeds meer leerkrachten in het lager onderwijs geconfronteerd met een anderstalige nieuwkomer die in hun klasgroep terechtkomt. Dat plaatst klasleerkrachten voor grote uitdagingen op het vlak van differentiatie, onder meer door de grote verschillen in taalvaardigheid Nederlands.
Daarom starten we aan de lerarenopleiding lager onderwijs van UC Leuven-Limburg met het project ‘Anderstalige nieuwkomer’. Hiervoor zijn we op zoek naar leerlingen (anderstalige nieuwkomers) tussen 7 en 12 jaar die reeds 1 of twee jaar in Vlaanderen verblijven en die het Nederlands gedurende deze periode hebben verworven. We willen hun verhalen en die van de begeleidende leerkracht(en) optekenen en op die manier diverse inspirerende aanpakken in beeld brengen.
De verzamelde portretten/ervaringsverhalen worden via een website ter beschikking gesteld van het werkveld om klasleerkrachten die met anderstalige nieuwkomers aan de slag gaan, te inspireren. Zo hoeven zij hun zoekproces niet helemaal van nul te beginnen, maar worden zij gesteund door gelijkaardige ervaringen van andere leerkrachten.
Concreet
Als er in je school anderstalige nieuwkomers schoollopen die tussen 7 en 12 jaar oud zijn, die tussen 1 en 2 jaar in Vlaanderen verblijven én die het Nederlands vlot hebben verworven, stuur dan een mailtje naar joke.claesen@ucll.be. Wij nemen dan contact op voor het maken van verdere afspraken.
Privacy-wetgeving
Het spreekt voor zich dat we zorgvuldig omgaan met gegevens en eventueel beeld- of geluidsmateriaal. Hiervoor stellen we een informed consent op, waarin we expliciete toestemming vragen van betrokken scholen, klasleerkrachten en ouders of voogden.
- Hilde Vanbrabant & Joke Claesen -