Wat?
Artistieke competenties is een pilootproject in het kader van de vernieuwing van het Deeltijds Kunstonderwijs. Het project wil het concept artistieke competenties helder krijgen en het werkveld materialen aanbieden om leerlingen beeld, muziek, woord en dans competenter te maken.
De kracht?
Concepten werden ontwikkeld met veel empathie voor de unieke positie van het kunstonderwijs: kunstonderwijs balanceert tussen onderwijs en kunst, richting en ruimte geven, doelgericht maar ook voldoende open.
Drie thema’s zijn in de diepte ontwikkeld:
- competenties formuleren;
- competentiegericht begeleiden;
- en competentiegericht evalueren.
Academies geven aan dat het helder vocabularium en de visueel aantrekkelijke beelden raken. De materialen zijn ook uitvoerig uitgetest in de praktijk van de pilootacademies.
De ontwikkelde open en compacte competentielijsten zijn een trendsetter voor een nieuwe beweging in het onderwijs: meer ruimte aan leraren.
Wie?
Sinds 2012 begeleidt projectverantwoordelijke Erik Schrooten academies uit heel Vlaanderen. Zijn aanpak als (ped)agoog-kunstenaar én zijn feeling voor groepscoaching maken op vele plekken het verschil. Tijdens het schooljaar 2014-2015 werd hij voor meer dan 100 coachings of presentaties in alle Vlaamse provincies gevraagd.
Meer weten?
Laat je inspireren op www.artistiekecompetenties.wordpress.com.
Contact?
erik.schrooten@ucll.be
job.demeyere@ucll.be