Wil je met je leerlingen in gesprek gaan over de ‘grote levensvragen’?
Oefen samen met andere leraren het filosofisch gesprek en leer belangrijke filosofische vragen mee te nemen naar je klas.
De navormingsessies hebben een dubbele insteek:
Enerzijds leren we de kunst van het filosofisch gesprek met kinderen, door het voortdurend samen in de praktijk te brengen en te oefenen. Dit ‘ambachtswerk’ raakt aan de kern van het leraarschap. Filosoferen met kinderen is immers méér dan een onderwijsvorm of methode, het is in de eerste plaats een pedagogische grondhouding die vertrekt van de gelijkwaardigheid van élke deelnemer aan de start: iedereen kan denken en argumenteren en ‘tegenover argumenten is iedereen gelijk’, ongeacht leeftijd, afkomst, sociale status, ... In een filosofisch gesprek worden de vragen en het denkvermogen van kinderen op elk moment serieus genomen, wat verrassende uitspraken en inzichten kan opleveren en soms zelfs een andere kijk op wie ze zijn tot gevolg heeft.
Anderzijds verdiepen we ons in een aantal filosofische kernvragen. Wat is er boeiender dan zelf in deze workshop, of met de kinderen in je klas, in te stappen in “het grote gesprek” over de vragen waarmee mensen in elke tijd en samenleving geworsteld hebben? Grote denkers uit het verleden kunnen ons inspiratie bieden.