Is een centraal aanmeldsysteem een inbreuk op de vrije schoolkeuze?
Is de onderwijsvrijheid van leraren niet schadelijk voor leerlingen?
Is onze onderwijsvrijheid eigenlijk wel democratisch?
De meningen rond onderwijsvrijheid zijn vaak verdeeld. De term wordt in verschillende betekenissen gebruikt en voor iedereen die bij onderwijs betrokken is - leerlingen, ouders, leraren, beleid, onderwijsverstrekkers, overheid en onderzoekers - speelt hij op een of andere manier mee. Leraren klagen bijvoorbeeld regelmatig dat ze weinig vrijheid in de klas ervaren omwille van de overvloed aan eindtermen en leerplandoelstellingen. Andere stemmen willen dan eerder de didactische en pedagogische vrijheid van leraren en scholen inperken in naam van beter en meer kwaliteitsvol onderwijs.
Naar aanleiding van het nieuwe boek 'Een deliberatie over onderwijsvrijheid' organiseert UCLL dit symposium, waarop je met de verschillende auteurs en met elkaar in gesprek kan gaan. Want, en dat is het uitgangspunt van het boek, het is pas door het delen van de vele en verschillende bekommernissen dat het mogelijk wordt om waardevolle uitspraken over onderwijsvrijheid te kunnen doen!
Programma
09.00 u. Ontvangst
09.30 u. Inleiding en overhandiging eerste exemplaar Een deliberatie over onderwijsvrijheid
10.15 u. Eerste deliberatiemoment
11.15 u. Tweede deliberatiemoment
12.30 u. Nakaarten bij een broodjeslunch
Inschrijven
Gelieve bij het inschrijven aan te geven aan welk deliberatiemoment jij wil deelnemen en dus aan welk debat jij je stem wil bijdragen. Aan elke tafel kunnen maximum 20 personen deelnemen, dus wacht niet te lang met je keuze!
Tijdens de boekvoorstelling krijg je de kans om het boek aan €22,50 aan te kopen (adviesprijs €24,99).
Je wordt ook vriendelijk uitgenodigd om na te kaarten bij de broodjeslunch achteraf.
Al deze keuzes kan je in het inschrijfformulier aangeven, hierboven bij het menu 'Inschrijven'.