Flipped Learning heeft als uitgangspunt het zo efficiënt mogelijk gebruiken van de beschikbare face-to-face klastijd voor activerend en diepgaand leren. Hiervoor wordt de eerste kennismaking met nieuwe leerstof (die traditioneel in de klas gebeurt) verplaatst naar buiten de klas: leerlingen bekijken bijvoorbeeld thuis voor de les een video of lezen een tekst waarin de nieuwe leerstof uitgelegd wordt. Met de voorkennis uit die voortaak en met eventuele vragen of problemen komen leerlingen vervolgens naar de klas om daar dan met de leraar als coach op een actieve en dynamische manier te werken aan de diepere verwerking van die leerstof (die in een traditioneel model thuis zou gebeuren).
Tijdens deze kick-off-bijeenkomst gaan we in op wat flipped learning wel en niet is, wat de meerwaarde ervan kan zijn voor talenonderwijs en hoe je dit vervolgens concreet zou kunnen uitwerken. Daarnaast overlopen we ook het opzet en verloop van het onderzoeksproject.
Programma:
- 9.45u: onthaal met koffie
- 10u-11.15u: Pedagogisch-didactisch kader Flipped Learning
- 11.15u-12.30u: Voorstelling onderzoeksproject en -traject
- 12.30u-13.15u: middagpauze met broodjes
- 13.15u-15.30u: hands-onactiviteiten
- 15.30u-16u: afsluiter en afspraken