We vertrekken in dit vormingsaanbod vanuit de nood om bij jonge kinderen een op groei gerichte mindset te ontwikkelen; omdat geloven in je eigen groeimogelijkheden bijdraagt tot sterker leren. Plezier krijgen in wiskundig denken en vooral in het wiskundig zoek- en denkproces kan daartoe bijdragen.
Omdat wiskunde veel meer is dan de ene juiste oplossing vinden, willen we inzetten op creatief en probleemoplossend wiskundig leren denken met Open Creatieve Wiskunde (Boaler, 2015).
Wiskunde is één van de kerntalen waarmee we onze wereld vatten en vorm geven. De taal van wiskunde diepgaand en betekenisvol verwerven, vraagt om concrete ervaringen en oefenkansen die mogelijk maken dat kleuters wiskundebegrippen doorleefd betekenis geven. We willen in dit navormingsaanbod dan ook toespitsen op spelend en handelend wiskundebegrippen verwerven en oefenen, omdat jonge kinderen met meer diepgang leren vanuit actief ervaren, handelen, manipuleren, met materialen uitproberen en toetsen aan de werkelijkheid.
Voor meer informatie, neem contact op met Navorming voor leraren: job.demeyere@ucll.be