Gepast inzicht en gepaste ingesteldheid zorgen ervoor dat we als leerkracht moeilijk gedrag bij kinderen een stukje gemakkelijker beleven...
In een eerste luik gaan we nadenken over wat we als moeilijk gedrag bij kinderen (en bij onszelf?) ervaren en waarom.
In een tweede luik zoeken we wat er aan de basis ligt van 'gemakkelijk gedrag'. Wat zorgt ervoor dat mensen zich goed voelen?
In een derde luik verzamelen we concrete tips en mogelijke hulptechnieken. We wisselen praktijkervaringen uit en zoeken samen naar een goede aanpak.
Deze sessie biedt geen kant-en-klaarrecepten en gaat ook niet in op zeer specifieke gedragsproblemen of leerstoornissen. Opzet is wel om een portie hoop en een ideeënkader aan te reiken met positieve impulsen om moeilijkheden tot mogelijkheden om te vormen! Kinderen die moeilijk zijn, zijn immers vaak kinderen die het moeilijk hebben. En ja, dat geldt ook voor grote mensen.
Voor meer informatie, neem contact op met Navorming voor leraren: ruth.wouters@ucll.be