Het Europees project iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. Er worden leereenheden ontwikkeld rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). Hiervoor wordt een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren, zowel fysisch als muzikaal. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor muzikale expressie.
Er worden 2 trajecten tijdens het schooljaar 2018-2019 ingericht:
- Leerkrachten van de 3e graad (ASO, TSO)
- Leekrachten B-stroom, BSO, BuSO (alle graden)
Als deelnemer leer je werken met de iMuSciCa-ICT-tools rond muziek en wetenschappen. Via de professionele leergemeenschap krijg je nieuwe input om je lessen te ontwikkelen, specifiek voor je eigen doelgroep. De deelnemers leren van en met elkaar via coaching en nemen de nieuw ontwikkelde scenario's mee.
Idealiter doen scholen met meerdere leraren mee, bv. leraren muziek, fysica, wiskunde, engineering ... iMuSciCa is bij uitstek geschikt om een brug tussen het wetenschappelijke en het technologische te maken.
Interesse? Schrijf je in via dit formulier.