Leerkrachten stellen hun klas kandidaat voor de deelname aan het traject. Op een startdag worden de leerlingen ondergedompeld in de fascinerende kwantumeigenschappen van de natuur via hands-on experimenten. Vervolgens zetten onderzoekers de leerlingen op weg om zelf, aan de hand van de leerstations en een wetenschappelijk artikel, geleidelijk aan de onderliggende fysica en de verschillende toepassingen daarvan te ontdekken.
De Leerstations worden beschikbaar gesteld voor de deelnemers via het Ark of Inquiry platform. De leerlingen werken aan deze leerstations in de klas, in groepen of individueel, onder begeleiding van de leerkracht. Ze houden telkens hun profiel op het Ark of Inquiry platform up-to-date.
Als eindwerk produceren ze:
- een Tijdslijn waarbij ze de evolutie in de tijd laten zien van de linken tussen onderzoek, ondernemerschap, maatschappelijke relevantie
- een eigen creatie verbonden met het bestudeerde onderwerp: een kunstwerk of een demo of een 3D model of een eigen product of dienst gekoppeld aan een vereenvoudigd Business Model Canvas.
Het eindwerk wordt ingediend bij de organisatie van het traject en beoordeeld door een jury van experten. Op basis van de beoordeling wordt een award (in de vorm van een certificaat) toegekend aan de indieners.