PROGRAMMA - DAGINDELING |
08.30 – 09.30 u. | Onthaal |
09.30 – 10.50 u. | Lezingen & werkwinkels – reeks A |
10.50 – 11.10 u. | Pauze |
11.10 – 12.30 u. | Lezingen & werkwinkels – reeks B |
12.30 – 14.00 u. | Lunch & postertours |
14.00 – 15.20 u. | Lezingen & werkwinkels – reeks C |
15.20 – 16.00 u. | Afsluitend debat met drankje |
>> INSCHRIJVEN |
PROGRAMMA - KORTE INHOUD |
Klik op de spreker om de uitgebreide inhoud van de lezing of werkwinkel te lezen.
Download de printbare PDF van het uitgebreide programma of het workshopschema.
09.30 - 10.50 u. Lezingen & Werkwinkels - reeks A | ||
A1. | Lezing | Noëlle Pameijer |
Handelingsgericht werken (HGW): samenwerken aan kansrijk onderwijs | ||
A2. | Lezing | Idan Amiel |
It takes a whole school to raise a child (with special needs): The P.E.N. program - Building (New) Authority in schools |
||
A3. | Lezing | Tine Bos |
Coaching: zin en onzin in teams | ||
A4. | Werkwinkel | Tine Schellekens |
Het onderwijs als "Brain-Building-Business". Een kleine ontwikkelingspsychologie aan de hand van onze hersenontwikkeling. | ||
A5. | Werkwinkel | Kim Garzon |
Ik heb al dyslexie en nu ook nog Frans. | ||
A6. | Werkwinkel | Joke Claesen & Hilde Vanbrabant |
Anderstalige nieuwkomer, welkom in de klas! |
||
A7. | Werkwinkel | Sofie Van Eynde & Izabel Janssens |
Krachtig coachen in professionele ondersteuning. Versterken van begeleidingscompetenties en duurzame partnerschappen |
||
A8. | Werkwinkel | Hilde Wuytens & Lotte Wilms |
Evaluatie in de basisschool: stimuleren van een leercultuur in de klas. | ||
A9. | Werkwinkel | Caroline Vancraeyveldt, Maai Huyse, Marieke Vandersmissen & Katrien Goossens |
No stress: stressregulatie in het basisonderwijs | ||
11.10 – 12.30 u. Lezingen & werkwinkels – reeks B |
||
B1. | Lezing | Kees van Overveld |
Help, ik heb een moeilijke groep! | ||
B2. | Lezing | Katrien Struyven |
Omgaan met diversiteit in de klas: BKD, UDL, HGW… van lettersoep in theorie naar eenvoud in de praktijk. |
||
B3. | Lezing | |
Van VerhalenVinder tot LeesBeest |
||
B4. | Werkwinkel | Christer Ohlin |
What kind of teaching is best for students in need of special support? Reflections on the role of special education and technology in creating good learning environments. | ||
B5. | Werkwinkel | Hervé Meykens |
Nieuwe Autoriteit als zelfzorg: assertief, kwetsbaar en zorgzaam dansen in nauwe schoentjes! | ||
B6. | Werkwinkel | Tine Bos & Tanja Ceux |
Enkel de schoolleider bepaalt de kwaliteit van onderwijs, toch? |
||
B7. | Werkwinkel | Griet Liebens & Hilde Geuens |
Duurzaam energiemanagement. Werken vanuit bezieling en in je talent als bron van hernieuwbare energie. | ||
B8. | Werkwinkel | Ine Thys, Jessica Schoffelen, Kirsten Vounckx & Nore Hamers |
Wanneer het spannend wordt in de klas… gaan we over tot het gebruik van vrijheidsberovende maatregelen? |
||
B9. | Werkwinkel | Reinhilde Pulinx |
Mindfulness in Superdiversiteit. Engagement en verbinding met de ander in onderwijs | ||
12.30 – 14.00 u. Lunch & postertours |
Onderzoekers nemen je een half uur mee op tour langs een reeks posters, waar onderzoeksresultaten van studenten van de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon Onderwijs en onderzoekers van het expertisecentrum Inclusive Society worden gepresenteerd. |
In het inschrijfformulier kan je aangeven of je wil aansluiten bij tour 1 (start 12.50 u.) of tour 2 (start 13.20 u.). |
14.00 – 15.20 u. Lezingen & werkwinkels – reeks C |
||
C1. | Lezing | Anton Horeweg |
De traumasensitieve school | ||
C2. | Lezing | Gie Deboutte |
(Cyber)pesten aanpakken: da’s bovenal teamwork! | ||
C3. | Lezing | Lieven Verschaffel |
Routinematig of flexibel hoofdrekenen: de casus van aftrekken via indirect optellen | ||
C4. | Werkwinkel | Ann Ceurvels |
BrainBlocks als methodiek inzetten binnen een diverse groep. | ||
C5. | Werkwinkel | Tania Poppe |
Tips en tricks van een dyslecticus | ||
C6. | Werkwinkel | Cristina Dalli Cardillo & Martine Carmans |
Scholen in beweging. Coaching in functie van professionalisering. Good practices. | ||
C7. | Werkwinkel | Ilse Aerden & Nadine Bongaerts |
Leerbaarheid op de rooster. Als iets niet lukt bij een bepaalde leerling, wat denk jij dan? | ||
C8. | Werkwinkel | Sylvia Mommaerts & An Dumoulin |
Orange is the new red. Een visie op krachtig lesgeven en evalueren | ||
C9. | Werkwinkel | Miech Donders & Linda Karremans |
Goed begrijpend leren lezen/luisteren: een must! Close reading: een mogelijkheid | ||
15.20 – 16.00 u. Afsluitend debat met drankje |
Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, bevestigde alvast zijn komst. |
PRIJZEN |
Externe | €75 |
UCLL-alumnus van de banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren of Buitengewoon Onderwijs (afgestudeerd in academiejaar 2016-2017, 2017-2018 of 2018-2019) | €50 |
UCLL-personeel | €50 |
UCLL-student | €25 |
PROGRAMMA - UITGEBREIDE INHOUD |
Kader: Vlaamse versie van HGW: samenwerken aan schoolsucces (Pameijer, Denys, Timbremont & Van de Veire, 2018). Enkele thema’s komen aan de orde, zoals:
- ‘De kunst van het lesgeven is het vinden van de overeenkomsten in de verschillen’ (Hattie, 2013): hoe maakt HGW dit streven concreet?
- Extra handen in de klas? Hoe benut je de ‘handjes’ van leerlingen (Mitchell, 2015)?
- Gesprekken met kinderen en ouders zijn waardevol: hoe sterker die zijn opgenomen in de basis, hoe minder problemen en hoe constructiever de communicatie wanneer er zich moeilijkheden voordoen.
Noëlle is als school- en kinderpsycholoog werkzaam bij Stichting Elan en samenwerkingsverband Unita in Nederland. Zij ondersteunt leerlingen, leerkrachten en ouders en verricht samen met hen handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Daarnaast ondersteunt Noëlle scholen bij de implementatie van handelingsgericht werken (HGW) en ouderbetrokkenheid. Zij schreef boeken over HGW in het lager en secundair onderwijs en over HGD in de jeugdzorg en het onderwijs. Samen met ouders schreef zij het boek ‘Samen Sterk: Ouders & School’. Zij geeft trainingen, cursussen, workshops en lezingen in Nederland, Vlaanderen en Zweden.
Kleuter – Lager – Secundair
The concept of the New Authority sets a guiding strategy for adults’ presence that addresses the Western cultural gap between the need for individualism and autonomy for children as well as the importance of resisting misbehaviors and violence from students. The lecture presents the P.E.N. program – adjusting the New Authority concept for schools. Through case examples we will demonstrate how practical NVR tools can help teachers to establish their authority while enhancing their presence in a collaborative and positive ways with parents.
Idan is a clinical psychologist and director of the Parents' Counseling Clinic in Schneider Medical Center. Over the last 15 years he has been a key professional in developing the concepts of NVR and New Authority. He established the New Authority Center in Israel to promote and expand the principles of the New Authority. Idan now serves as the NAC director and guides the professional NVR team at the Parents' Counseling Clinic.
Lager – Secundair
Wordt er in jouw organisatie al veel tijd gestoken in het coachen van collega’s? Bereik je daarmee het verhoopte effect? Coachen is het uitlokken en ondersteunen van leerprocessen. Dat mag best ontregelend zijn.
Tine Bos is opleider in het postgraduaat Coaching en Mentoring van UCLL waarin ze mensen uit het onderwijs en de non-profitsector meeneemt in teamleren en individuele coaching. Ze gelooft dat individuele groei en teamleren hand in hand gaan en traint cursisten twee jaar lang in technieken, theorie, oefeningen en inzichten. Soms in een klassieke coachingsetting. Soms in wandelcoaching. Altijd op de loer voor leerkansen. Met een rugzakje moed om te ontregelen.
- Leerkrachten gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs
- Zorgcoördinatoren
- Directies en leidinggevenden
- Iedereen uit de non-profit sector
De groei van hersenen is omgevingsafhankelijk. Door het creëren van een leeromgeving afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de leerling bouwen we aan gezonde neurologische fundamenten. We staan stil bij de unieke ontwikkelingskansen per fase.
Klinisch Psychologe – Psychodynamisch Psychotherapeute & Systeemcounselor
Kleuter – Lager – Secundair
Tijdens deze werkwinkel ervaar je hoe een leerstoornis gedrag en interactie tijdens de les beïnvloedt. Het waarom achter gedrag wordt duidelijk waardoor je met een andere bril leert kijken naar leerlingen met dyslexie. Tips en tricks worden meegegeven die de leerlingen zullen ondersteunen in hun leerproces en de leerkracht de mogelijk geeft om op klasniveau les te geven.
Kim Garzon is vormingsmedewerkster bij VZW Die-’s-Lekti-kus. Als leerkracht Frans in het regulier onderwijs en bij Eureka Onderwijs heeft ze 20 jaar leservaring met speciale aandacht voor leerlingen met moeilijkheden met schools Frans.
Lager – Secundair
Sofie Van Eynde is als lector verbonden aan de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon onderwijs van UCLL. Haar expertise situeert zich op de domeinen handelingsgericht werken, sociaal-emotionele ondersteuningsvragen, verbindend samenwerken met ouders en andere partners, ouderbetrokkenheid, coachingsvaardigheden, inclusieve schoolontwikkeling. Zij is projectmedewerker op het prioritair nascholingsproject voor ondersteuners TOPCO (2018-2019 & 2019-2020). Daarvoor was ze coördinator van het KITS-project, een intensief coachingstraject voor scholen basis- en secundair onderwijs met betrekking tot de implementatie van het M-decreet en inclusieve schoolontwikkeling. Zij heeft ook veel ervaring als onderzoeker op praktijkgerichte onderzoeksprojecten. Ze was gedurende meerdere jaren betrokken bij een internationaal praktijkonderzoek rond de voorbereiding van studenten binnen de lerarenopleiding op samenwerken met ouders. Ze was medeonderzoeker bij het OOF-project Werkplekleren in een innovatieve en interdisciplinaire educatieve context: het Inclusief Interdisciplinair Praktijk Design (IIPRAD)
Kleuter – Lager – Secundair
Deze interactieve workshop vertrekt vanuit evaluatie als motor voor leren van kinderen uit de basisschool.
Hilde Wuytens is lector pedagogische wetenschappen in de lerarenopleiding lager onderwijs.
Kleuter – Lager
Ben jij nieuwsgierig naar wat het gedrag van de kinderen uit de klas jou kan vertellen over hun gevoelens en gedachten? Wil je samen met ons ontdekken op welke manier jij kan werken aan de stressregulatie van kinderen én van jezelf? Is verbinding voelen voor jou belangrijk maar heb je soms het gevoel dat de connectie met de klas even zoek is?
Caroline, Maai, Marieke en Katrien zijn praktijkonderzoekers en lerarenopleiders bij UC Leuven-Limburg
Kleuter – Lager
Gedragsproblemen in klassen behoren tot de grootste uitdaging binnen het vak van leraar.
- lopen ongevraagd van hun plaats.
- praten door de uitleg van de leraar heen.
- volgen de instructies van de leraar niet op.
- geven een brutaal antwoord op een vraag.
- negeren tijdens het zelfstandig werken het rode stoplicht en praten hardop door de klas.
- lachen de leraar uit.
- gooien voorwerpen door de klas, zoals pennen en gummen.
- schoppen elkaar onder de tafels door.
Dr. Kees van Overveld is een pedagoog die zich heeft gespecialiseerd in het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen. Hij is een professioneel trainer en spreker. Vanuit zijn eigen trainingsbureau (www.keesvanoverveld.nl) geeft hij al sinds jaren vormingen in Nederland en Vlaanderen. Van Overveld is auteur van boeken als Groepsplan Gedrag, Sociaal Emotioneel Leren als basis en Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep.
Kleuter – Lager
Wie leert over diversiteit en inclusieve leeromgevingen wordt geconfronteerd met een ‘lettersoep’ die mogelijk verwarrend is. Binnenklasdifferentiatie (BKD), Universal Design of Learning (UDL), handelingsgericht werken (HGW)… In deze workshop gaan we voor eenvoud. Wat verbindt deze woorden en hoe kan ik er als leerkracht concreet mee aan de slag? Praktische tips worden gegeven om constructief om te gaan met diversiteit in de klas.
Prof. dr. Katrien Struyven is onderwijskundig pedagoog en als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Hasselt – School voor Educatieve Studies en aan de Vrije Universiteit Brussel. Haar onderzoek focust zich op didactische thema’s zoals binnenklasdifferentiatie, activerende didactiek, peer assisted learning en brede vormen van evaluatie. Ze geeft les aan toekomstige leraren in de Educatieve Masters.
Kleuter – Lager – Secundair
Leesbevordering.
Ann Ceurvels is naast Leesbeest ook gecertifieerd kind-jeugdcoach/gezinsbegeleider (www.coacs.be) en BrainBlocks ambassadeur (www.brainblockx.com), maar ook mama van een zoon met een ontwikkelingsproblematiek. Ze schreef de bestseller ‘Etiketjes’,
Lager – Secundair
The purpose of the presentation is to highlight both the concept of special education and the role of technology in creating good learning environments for all.
- The evolution from exclusion to inclusion
- Special education – relational pedagogy
- The role of technology for students in need of special support
For many years I worked as a special education teacher with pupils in need of special support in the Swedish school system.
Kleuter – Lager
Burn-out, emmer vol, het is genoeg, te veel, te moeilijk …’Wie ik ben?’ wordt hoe langer hoe crucialer in het onderwijs! ‘Wat ik weet?’ voldoet niet meer? De evident gegeven en gedefinieerde relatie leerkracht – leerling is verdampt. We moeten relationeel gaan knutselen met en voor onszelf om een werkbare relatiedefinitie te creëren.
Hervé Meykens is diensthoofd begeleiding en zorgcoach THHI-Tessenderlo, praktijklector in de bachelor-na-bachelor Zorgverbreding en Remediërend Leren van UCLL en past systeem- en traumatherapie toe in het Centrum voor Integratieve psychotherapie.
Secundair
In de complexe structuur en cultuur van het onderwijs is het beleidsmatig aansturen van onderwijsprocessen die leiden tot onderwijsverbetering, geen sinecure. Basisscholen staan voor de opdracht zowel leerlingen als een team van leraren aan de grens van hun mogelijkheden te brengen. Dit vaak met weinig middelen en in een uitdagende context. We merken dat er in scholen bijzonder hard gewerkt wordt, maar dat het rendement niet steeds een reflectie is van de geleverde inspanning. Onderwijskundig leiderschap blijkt bovendien een belangrijke impact te hebben.
Tine en Tanja vormen een team van praktijkonderzoekers binnen het expertisecentrum Education & Development van de hogeschool UC Leuven-Limburg. Tine is tevens docent binnen de bachelor-na-bachelor Zorgverbreding en Remediërend Leren en het Postgraduaat Coaching en mentoring. Tanja is kernexpert en praktijkonderzoeker binnen het domein van schoolleiderschap en verbonden aan het expertisecentrum Education & Development.
Kleuter – Lager
Deel 1: Leven en werken vanuit je why. Goed leraarschap wordt ingekleurd door je je inner why.
Griet Liebens (1958) is coördinator van het postgraduaat Talentontwikkeling van UCLL. Vanuit het onderzoeksproject ‘Leren van binnenuit, talentontwikkeling als hefboom voor diversiteit’ startte zij dit postgraduaat op. Binnen talentonwikkeling, of beter perspectiefontwikkeling, benadrukt zij het belang van bezieling en passie als motor voor het inzetten van sterktes en het werken aan toekomstperspectieven. Als master in de Godsdienstwetenschappen, en lector aan de lerarenopleiding van UCLL is zij gedreven in het werken aan bezieling in een context die continu in verandering is.
Kleuter - Lager – Secundair
In deze werkwinkel nemen we je mee in de eerste resultaten van het onderzoek ‘Wanneer het spannend wordt in de klas’ dat gevoerd wordt vanuit de onderzoeksgroep Inclusive Society (UC Leuven-Limburg). In dit onderzoek buigen we ons over het curatief gebruik van vrijheidsberovende maatregelen in het onderwijs. We gaan met jullie in dialoog over het concept ‘vrijheidsberovende maatregelen’ dat moeilijk eenduidig omschreven kan worden en -zo blijkt- mensen niet altijd onbewogen laat. We bekijken de prevalentie en condities van het gebruik ervan in lagere scholen in Vlaanderen. Bovendien verkennen we tijdens deze werkwinkel mogelijke handelingsalternatieven die leraren en scholen kunnen toepassen op het moment dat het spannend wordt in de klas.
Ine Thys is pedagoge en opleidingsverantwoordelijke van de bachelor-na-bacheloropleidingen en postgraduaten van de lerarenopleiding UCLL.
Kleuter – Lager
Steeds meer mensen beoefenen mindfulness en meditatie. We zoeken naar meer rust en minder chaos in ons hoofd. De wereld waarin we leven gaat alsmaar sneller en verandert voortdurend. Vandaag lijkt niet meer op gisteren en morgen is onvoorspelbaar. De wereld wordt beangstigend en ongrijpbaar. We voelen ons onzeker, vervreemd. We maken daarom onze eigen, kleine leefwereld veilig en rustig, en kijken angstig naar buiten.
Reinhilde Pulinx woont met haar gezin in Brussel, de tweede meest diverse stad ter wereld. Zij is doctor in de Taalkunde en Gender & Diversiteitsstudies (Universiteit Gent). De focus van haar voornamelijk kwalitatief onderzoek ligt steeds op thema’s zoals omgaan met diversiteit, meertaligheid, gelijke kansen, sociale participatie en sociale cohesie. Momenteel is Reinhilde Pulinx verbonden aan de UC Leuven-Limburg (expertisecentrum Inclusive Society) en aan de Erasmus University Rotterdam (Department of Psychology, Education and Child Studies). Huidige onderzoeksprojecten gaan over sociale cohesie in de klas, sociale kwetsbaarheid in vrijwilligerswerk en volwaardige integratie van ervaringsdeskundigheid.
Kleuter – Lager – Secundair
In Amerika ontstond, door nieuwe wetenschappelijke kennis over trauma en de gevolgen, in 2005 de beweging Trauma-Sensitive Schools. In Nederland en België is er een voorzichtig begin gemaakt met deze manier van kijken naar gedrag. Er is steeds meer belangstelling voor kennis over lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.
Anton Horeweg is gedragsspecialist (M SEN) en vijfendertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van diverse onderwijsboeken, waaronder: Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.
Kleuter – Lager – Secundair
Het decreet leerlingenbegeleiding, de eindtermen en de keuze voor een integraal gezondheidsbeleid zetten scholen op het spoor van het teamgericht en schoolbreed aanpakken van (cyber)pesten en ander onheus gedrag. Deze workshop doet je stilstaan bij de meerwaarde van een teamgerichte aanpak.
UCLL-stafmedewerker studentenbeleid
Lager – Secundair
In deze lezing zal het thema van routinematig versus flexibel hoofdrekenen besproken worden vanuit het thema van het hoofdrekenend aftrekken via indirect optellen (d.w.z. de aftrekking 654 – 368 =? oplossen door eerst 368 + 32 = 400, dan 400 + 254 = 654 te doen en dan de bijgetelde aantallen samen te tellen 32 + 254 = 286). De verrassende resultaten van verscheidene recente Leuvense onderzoeken die een licht werpen op de frequentie, efficiëntie, en flexibiliteit van het gebruik van deze hoofdrekenstrategie, zullen kort voorgesteld en besproken worden. Bijzondere aandacht zal besteed worden aan de rekenzwakke leerlingen en aan de implicaties voor het (hoofdreken)onderwijs.
Professor Lieven Verschaffel is gewoon hoogleraar aan het Centrum voor Instructiepsychologie en –Technologie van de KU Leuven. Verschaffels onderzoek situeert zich op een brede waaier van thema’s rond het leren en onderwijzen van wiskunde op de basisschool, zoals het ontluikend getalbegrip bij jonge kinderen, hoofdrekenen en schattend rekenen, de overgang van natuurlijk naar rationaal getalbegrip, het oplossen van wiskundevraagstukken, proportioneel redeneren en pre-algebra.
Lager
Psycho-educatie en communicatie bij ontwikkelingsproblematieken ondersteunen door één beeld, één taal.
Ann Ceurvels is naast Leesbeest ook gecertifieerd kind-jeugdcoach/gezinsbegeleider (www.coacs.be) en BrainBlocks ambassadeur (www.brainblockx.com), maar ook mama van een zoon met een ontwikkelingsproblematiek. Ze schreef de bestseller ‘Etiketjes’,
Lager – Secundair
Ervaringsdeskundige/LeesBeest/coach/actrice en regisseur vertelt hoe ze zelf opgroeide met dyslexie, hoe ze een LeesBeest werd en zelf haar ervaring kon inzetten voor moeizame lezers. Ontdek de tips en tricks van een dyslecticus.
Tania Poppe is naast theatermaker en Leesbeest, drama-pedagoge, gecertifieerd Ontwikkelingsgericht coach (www.taniapoppe.be) en natuurlijk ook mama.
Lager – Secundair
Toelichting rond het professionaliseren van onderwijspersoneel in het buitengewoon onderwijs aan de hand van good practices met een richtinggevend kader als houvast.
Martine is leerkracht lager onderwijs, heeft een diploma BaBO en HIVO. Ze heeft werkervaring in BuO en als onderwijsbegeleider in de kinderpsychiatrie in Genk. Momenteel is ze docent in de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon onderwijs.
Kleuter – Lager – Secundair (Middenkader en directies)
Ilse Aerden is lector in de bachelor-na-bahelor Zorg en Remediërend Leren en het postgraduaat Ervaringsgerichte Zorgbegeleiding in de Kleuterschool.
Kleuter - Lager
We menen dat duurzame kennis en vaardigheden én sterke zelfsturende vaardigheden centraal dienen te staan in het leren en evalueren van leerlingen. Beiden zijn met elkaar vervlochten en kunnen niet los van elkaar worden gezien. We vertaalden onze visie ‘Orange is the new red’ in een concrete kijkwijzer voor leerkrachten. We willen samen met de deelnemers op zoek gaan naar hoe ‘oranje’ hun evaluatie/onderwijspraktijk momenteel kleurt en hoe ze meer oranje in hun onderwijs kunnen toevoegen door concrete ideeën mee te geven. We geloven dat hoe meer de klaspraktijk van individuele leerkrachten en de visie van de school gekleurd wordt door ‘Orange is the new red’, hoe sterker leerlingen zullen ontplooien tot zelfregulerende leerlingen met duurzame kennis en vaardigheden. Wij dromen alvast van meer kleur in evaluatie. Kleuren jullie mee ;-)?
Sylvia Mommaerts en An Dumoulin zijn beiden actief in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs van UC Leuven-Limburg. Naast lesgeven en onderzoeksprojecten, ondersteunen ze ook (teams van) leerkrachten in hun zoektocht naar krachtig lesgeven en evalueren tijdens kort- en langdurende nascholingstrajecten.
Secundair
In deze sessie gaan we op zoek naar een aanpak om zorgvuldiger, nauwkeuriger, doelgerichter en geconcentreerder begrijpend te leren lezen. Vanuit close reading leren kinderen teksten van verschillende kanten kritisch bekijken. Close reading zorgt ervoor dat we betere en gemotiveerde begrijpend lezers krijgen. Dit zorgt naast - plezier in lezen - voor een beter begrip van de tekst.
Miech is praktijklector binnen de bachelor-na-bachelor Zorgverbreding en Remediërend Leren en zorgcoördinator in een kleuterschool.
Kleuter – Lager