Kennismaking met denktechnieken die jezelf als leer-kracht de nodige veer-kracht geven en die je kan gebruiken in je les of in begeleiding bij je leerlingen.
Piekergedachten en negatieve reflecties maken leerkrachten en leerlingen vaak onzeker en ongelukkig. Je bent echter niet je gedachten, je hebt gedachten. Er zijn immers twee manieren om om te gaan met moeilijke situaties: je kan proberen de situatie te veranderen of je kan de wijze veranderen waarop je ertegen aankijkt.
In deze bijscholing maken we werk van constructieve denkgewoontes. Wat je aandacht geeft, groeit! Laten we dus aandacht geven aan het positieve en aan wat wel lukt.
We maken kennis met denktechnieken die jezelf als leer-kracht de nodige veer-kracht geven. Deze concrete werkvormen kan je ook in je les of in begeleiding gebruiken bij je leerlingen zodat ook zij opgroeien als blij positief mens. We oefenen in veilige context en wisselen ervaringen uit. Het geheel is doorspekt met filmfragmenten en positieve citaten.
Met de stenen die je in de weg worden gelegd, kan je iets moois bouwen. Door kleine stenen te verleggen, kan je bergen verzetten. Een hinderpaal kan zo een wegwijzer worden…
Voor meer informatie, neem contact op met Navorming voor leraren: ruth.wouters@ucll.be