>> Programma
Keynote: Kunst en creativiteit in het onderwijs - Jo Stijnen (Muziek en Muzische vorming)
Kunst en creativiteit lijken van oudsher onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een kunstwerk wordt gezien als het artistieke product dat uit een aantal creatieve processen bij de kunstenaar ontsproten is. De manier waarop je naar creativiteit kijkt (als product, als proces, als sociaal construct) vertaalt zich naar de muziekeducatieve praktijk.
Tegenwoordig is creativiteit al lang niet meer het alleenrecht van de kunsten en heeft ze een ereplaats verworven in de 21th century skills. De vraag dringt zich dan op waarin artistieke creativiteit zich van andere vormen onderscheidt, zoals probleemoplossend denken of ondernemerschap en welke effecten we mogen verwachten van teaching creatively en teaching for creativity binnen muzieklessen.
Binnen het hedendaagse muziekonderwijs leeft nog vaak het impliciete onderscheid tussen muzikale reproductie (partituurspel) en creatie (improvisatie en compositie). Vanuit een brede opvatting over muzikale creativiteit bekijken we hoe we deze dichotomie kunnen overbruggen en creatief lesgeven als basishouding in elke vorm van muziekeducatie kunnen installeren.
Workshop ABC van creatie - Roeland Aerts (Muziek en Muzische vorming)
Laagdrempelige methodieken die toch snel een mooi en klinkend resultaat opleveren? Het kan! Creëren hoeft niet nodeloos complex of druk te zijn. Door handvaten en kaders aan te reiken, kan iedere leerling leren om zich via muziek te uiten. In deze workshop bespreken we de absolute basis van het creëren met muziek alsook de vele verbindende mogelijkheden.
Workshop Improvisatie - Bert Appermont (Muziek)
We verkennen stap voor stap een aantal mogelijkheden om te improviseren. Spelenderwijs word je meegenomen in een flow om zelf iets te verzinnen. Je krijgt de nodige tools aangereikt om meer houvast te hebben en je te durven smijten.
Deze kennismaking met improvisatie helpt je om vrijer en creatiever voor de klas te staan.
Workshop Interdisciplinair werken - Ron Claessens (Muzische vorming)
Het lijkt wel een modeverschijnsel binnen het lager en secundair onderwijs: het interdisciplinair werken. Bij velen roept het echter vele vragen op: Hoe maak je de verbindingen tussen de verschillende kunstdisciplines? Vanuit welke discipline vertrek je? Op welke manier zorgt het voor een meerwaarde? Over welke handvaten beschikken we zoal? … Samen onderzoeken we de verschillende mogelijkheden en leren we de vertaling te maken naar onze eigen klaspraktijk.
>> Dagindeling
09.00 - 09.30 u. Verwelkoming met koffie
09.30 - 10.30 u. Keynote
10.45 - 12.15 u. Workshop 1
12.30 - 13.30 u. Broodjeslunch
13.45 - 15.15 u. Workshop 2
16.00 - 16.30 u. Babbel met bubbel