UCLL nodigt je uit voor verschillende schoolreizen naar boeiende onderwijsplekken. De expertisecel Education for the Future van UCLL zorgt voor vorm en inhoud. We observeren, luisteren, reflecteren en concretiseren. Welk perspectief bieden deze plekken? Hoe daagt dit ons uit voor de eigen onderwijspraktijk?
Concrete bestemmingen en thema’s voor 2018-2019 volgen binnenkort!
VOORBEELDEN VAN VOORBIJE SCHOOLREIZEN
ROERMOND
Op 15 november 2017 reisden we naar Roermond, waar we twee scholen met leerling-gecentreerd onderwijs bezochten.
Synergieschool
Deze basisschool is een centrum voor leven en leren waar de cognitieve vakken plaats gemaakt hebben voor brede ontwikkeling, o.a. met de 21st century skills als leidraad; waar het jaarklassensysteem voor heterogene units plaats geruimd heeft en het vakkenrooster door workshops en instructiemomenten vervangen werd. Meer info.
Niekée
In deze secundaire school krijgen leerlingen geen les en zijn er geen vakken, geen jaarklassen en geen cijfers. Hun onderwijsconcept gaat uit van het idee dat alle kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren. Die natuurlijke drive naar boven halen en stimuleren, is hun missie. Meer info op de websites van Niekée en Agora Roermond.
OOSTENDE
Op 7 december 2017 reisden we naar Oostende en stonden volgende scholen op het programma. De focus is hierbij de organisatie van de eerste graad.
Project 18
Een brede, innovatieve eerstegraadsschool in het centrum van Leuven. Daaraan werkt de Scholengemeenschap Katholiek Onderwijs Leuven, in samenwerking met begeleidingsdienst Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de UCLL Lerarenopleiding. Op 1 september 2018 willen ze de deuren openen van een school op maat van de leerlingen, met focus op een brede en flexibele oriëntatie. Nieuwsgierig?
Maritiem Instituut Mercator, school voor zeevaart en techniek
In de brede eerste graad (1A-1B-2A-2B) krijgen de leerlingen, zoals in alle scholen, een grondige basisopleiding. Ze proeven daarnaast al van typisch nautische vakken als voorbereiding op hun studiekeuze in de tweede graad (ASO, TSO, BSO). De school biedt de noodzakelijke theoretische en praktische kennis en zorgt voor de ontwikkeling van de vereiste attitudes en sociale vaardigheden, nodig om gedurende een min of meer lange tijd in een beperkte ruimte in teamverband te functioneren. Begeleiding en ondersteuning in het leerproces vormen mee het fundament van de school. Lees meer.
De Studio
In de namiddag waren we te gast in De Studio. De school, die vorig jaar opstartte, laat de leerlingen proeven van alle interessegebieden. Alle leerlingen blijven dus samen in dezelfde groep en werken in hun eigen tempo. Projectwerk leert leerlingen vakoverschrijdend te werken en staat de school toe grotendeels af te stappen van de traditionele 'vakken'. Een vraag over de werkelijkheid beperkt zich namelijk zelden tot één vakgebied. Eigen interesses kunnen verder uitgediept worden in een vrij project, want eigenaarschap staat centraal op deze school. Ontdek hun werkwijze.