Doelstellingen:
- Inzicht krijgen in het ontstaan van verbale conflicten
- Vormen van verbale agressie herkennen
- Gepast assertief leren communiceren om verbale conflicten te voorkomen of te ontmijnen
Inhoud:
Leerkrachten, opvoeders, directieleden, ondersteunend personeel … allemaal communiceren we voortdurend met leerlingen, en ook met ouders, collega’s … en allemaal verzeilen we wel eens in dreigende conflictsituaties. Een leerling stelt moeilijk of ongewenst gedrag en krijgt een opmerking. Je geeft een opdracht en hij of zij weigert die uit te voeren. Een aantal onder hen komt zelfs verbaal aanvallend uit de hoek, wil zijn frustratie kwijt, of dreigt met erger.
Als we in zulke situaties intuïtief reageren, lopen we het risico dat de onenigheid escaleert. Dat is nadelig voor alle betrokkenen. De (opvoedende) relatie komt onder negatieve druk te staan. Het resultaat is vaak een stap achteruit. We kunnen echter ook doordacht en rationeel communiceren zodat we het conflict met de leerling ontmijnen en toch bij ons standpunt blijven.
In de sessie belichten we de oorzaken van verbale conflicten en leren vooral preventieve communicatietechnieken. We ervaren hoe gepast assertief te reageren om de lont uit het kruitvat te halen, om duidelijk en rustig grenzen stellen op een gepaste, veilige en effectieve manier. We behandelen daarin verbale en non-verbale aspecten van zowel leerlingen als leerkrachten en opvoeders.
Dezelfde principes gelden voor het stellen van grenzen in contacten met ouders, met collega’s … Indien de tijd het toelaat, kunnen eigen ervaringen van de deelnemers besproken worden. Elk stukje theorie wordt aan de hand van oefeningen of voorbeelden meteen geïllustreerd.