Doelstellingen:
- Een overzicht maken van de belangrijkste principes van positieve klasdynamica en het activeren van interactie en participatie van leerlingen.
- Inzicht krijgen in en tips verzamelen over preventie van conflicten door verbale en non-verbale communicatie.
Inhoud:
Een sterk klassenmanagement is zowel gericht op de versterking van een positieve klasdynamiek in de dagelijkse lespraktijk als op de preventie van conflicten in meer uitdagende situaties. In deze sessie verkennen we dan ook beide sporen.
We maken een lijst van principes die borg staan voor goed lesmanagement, voor sterke interactie met leerlingen en die ook hun participatie activeren. Het gaat dan om concrete vormen van respect, structuur, verbondenheid enz.
Valt, om welke reden dan ook, één van bovenstaande elementen weg, dan loert een conflict al gauw om de hoek. Daarom krijg je handvatten om dreigende conflictsituaties te herkennen en dan zo sterk mogelijk preventief op te treden. Dat doe je door op een doordachte manier om te gaan met de signalen die je leerlingen uitsturen en met je eigen verbale en non-verbale boodschappen naar hen toe. Een lange lijst tips met communicatieve do’s en don’ts voor de preventie van conflicten sluit de sessie af.