>> UPDATE 24/03:
Ten gevolge van de maatregelen naar aanleiding van het Coronavirus, zal de studiedag ‘Solo slim of Topcollega?!’ van dinsdag 21 april 2020 veiligheidshalve niet kunnen doorgaan.
Om de samenwerking en de verbondenheid in deze bijzonder periode toch te versterken, bieden wij graag een boeiend en leuk online alternatief aan. TOPCO gaat ‘maximaal digitaal’! In de maanden mei en juni lanceren wij immers wekelijks een vervangend professionaliseringsaanbod uit het programma van onze studiedag. Laat je inspireren en surf nieuwsgierig naar onze website. Wordt vervolgd dus!
Hartelijke virtuele groet van het hele TOPCO-team
Volg ons nu ook al op Facebook.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
INHOUD
Ben jij op zoek naar een studiedag waarvan je je meer herinnert dan de broodjes?
Wees dan welkom bij ons, want op 21 april 2020 organiseert UC Leuven-Limburg 'Solo slim of topcollega?!'.
Een boeiende keynotespeaker, een rijk aanbod aan workshops, kennisdeling en reflectie in coffeecorners zullen je inspireren om met duurzame partnerschappen binnen onderwijs (kind-, klas- en schoolniveau) aan de slag te gaan.
Ben je een einzelgänger in je visie op onderwijs en wil je graag anderen mee op je kar?
Of staan alle neuzen al in dezelfde richting?
Hoe kan je op een duurzame manier verbinden én in verbinding met collega's en externen blijven?
Op welke manier organiseren we ons onderwijs, zodat het voor een superdivers publiek toegankelijk wordt?
Sprekers als Kristof Das, Caroline Vancraeyveldt, Inge Ranschaert en Reinhilde Pulinx geven antwoorden op je prangende vragen.
PROGRAMMA
09.15 u. Verwelkoming met koffie
09.30 u. Welkomstwoord
09.40 u. Keynote 'Mindfulness in superdiversiteit' door Reinhilde Pulinx
- Reinhilde Pulinx woont met haar gezin in Brussel, de tweede meest diverse stad ter wereld. Zij is doctor in de Taalkunde en Gender & Diversiteitsstudies (Universiteit Gent). De focus van haar voornamelijk kwalitatief onderzoek ligt steeds op thema’s zoals omgaan met diversiteit, meertaligheid, gelijke kansen, sociale participatie en sociale cohesie. Momenteel is Reinhilde Pulinx verbonden aan de UC Leuven-Limburg (expertisecentrum Inclusive Society) en aan de Erasmus University Rotterdam (Department of Psychology, Education and Child Studies). Huidige onderzoeksprojecten gaan over sociale cohesie in de klas, sociale kwetsbaarheid in vrijwilligerswerk en volwaardige integratie van ervaringsdeskundigheid. Reinhilde is auteur van het recent verschenen boek Mindfulness in superdiversiteit (2019, Pelckmans Pro). Naast een opleiding tot mindfulness trainer, volgt zij ook een opleiding tot Deep Democracy facilitator. Zij zal haar ervaringen bundelen en kaderen binnen de rode draad van deze dag, nl. duurzame partnerschappen.
10.30 u. Coffeecorners in 4 hoeken
- Reinhilde Pulinx
- Posterhoek
- Onderwijs Vlaanderen
- Dialoogtafel getuigenis van succeservaring (door ondersteuners vanuit het TOPCO-project)
11.00 u. Workshop. Je hebt de keuze uit volgende workshops:
- Gelijke kansen en diversiteit op de werkvloer - Bleri Lleshi Gjonpalaj
- Aan de slag met een individueel aangepast curriculum (IAC) - Inge Ranschaert
- Individueel Aangepaste Curricula (IAC) zijn een belangrijke stap in de richting van inclusief onderwijs. Ze plaatsen scholen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe vragen. We staan stil bij: 'Wat zijn IAC? ', 'Wat zijn de voorwaarden voor een IAC? ', 'Hoe begin je er aan? ' en 'Hoe zorg je voor kwaliteitsvolle IAC? '. We illustreren met concrete voorbeelden en gaan in op vragen.
- Voor iedereen die te maken krijgt met een IAC in het gewoon onderwijs zoals directeur, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, ondersteuner, pedagogisch begeleider…
- Inge Ranschaert coördineert als pedagogisch begeleider het project competentieontwikkeling binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Daarvoor was zij werkzaam als lector binnen de bachelor-na-bachelor Buitengewoon Onderwijs van UCLL.
- Index voor inclusie, inclusieve waarden in actie - Floor Tempelaere
- Inzetten op inclusieve schoolontwikkeling; het is een boeiende, maar ook uitdagende opdracht waar schoolteams en bijhorende partners voor staan. De Index voor inclusie is een praktisch hulpmiddel om dit ontwikkelingsproces op elke school te ondersteunen. Aan de hand van een 70-tal thema’s met bijhorende vragen gaan betrokkenen met elkaar in gesprek. Samen plannen ze acties, voeren ze deze uit en sturen ze bij waar nodig. Inclusieve waarden zijn daarbij altijd een toetssteen. Inclusie gaat immers om het in de praktijk brengen van inclusieve waarden. Wat komt aan bod in deze sessie:
- Kennismaking met de opbouw van de Index voor inclusie
- Duiden van een aantal hoofdthema’s waaronder inclusieve waarden en ‘barrièredenken’
- Mogelijkheden om in de praktijk met het instrument aan de slag te gaan
- Floor Tempelaere is sinds 2014 pedagogisch begeleider competentieontwikkeling binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen in de regio West-Vlaanderen. Daarvoor was ze aan de slag als leraar, GON-begeleider en beleidsondersteuner in het buitengewoon onderwijs.
- Recht op inclusief onderwijs - Gert Backx
- In deze workshop staan we stil bij het recht op inclusief onderwijs. Hoe wordt het recht op inclusief onderwijs in Vlaanderen gegarandeerd, wat kan van een school verwacht worden en wat kan je doen wanneer het recht op inclusie niet wordt gerespecteerd? We staan stil bij het VN-verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en bij het Vlaamse gelijkekansendecreet, en bekijken hoe het nieuwe begeleidingsdecreet zich hiertoe zal verhouden.
- Gert Backx staat bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia mee in voor de opvolging van het VN-verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, meer bepaald met betrekking tot inclusief onderwijs. Daarnaast adviseert hij over het voorzien van redelijke aanpassingen voor leerlingen met een handicap. Hij maakte deel uit van de evaluatiecommissie van het nieuwe ondersteuningsmodel.
- Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd (executieve functies) - David Stienaers & Tinne Van Camp
- In deze sessie kijken we even onder de schedel. Wat zijn executieve functies en welke gebieden in de hersenen sturen deze functies aan? Wat leert hersenonderzoek ons over deze hersengebieden en wat leert de cognitieve psychologie ons over deze functies? (Hoe) kunnen we hiermee aan de slag in de klas?
- Nieuwe autoriteit: een straf alternatief, een alternatief voor straf - Kristof Das
- … van ‘jij moet veranderen’ naar ‘ik verzet me’
- … van ‘jij moet doen wat ik zeg’ naar ‘wij gaan doen wat wij zeggen’
- … van ‘controle over leerlingen’ naar ‘zelfcontrole’
- … van straf naar herstel
- … van beloning naar onvoorwaardelijk relatiegebaar
- … van ‘ik ben de baas in mijn klas’ naar ‘lesgeven met de deur open’
- … van ‘ik moet het alleen kunnen’ naar ‘we doen het samen’
- Kristof Das is docent in de bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Remediërend Leren en Buitengewoon Onderwijs. Hij geeft vaak lezingen en trainingen rond nieuwe autoriteit en deed onderzoek naar agressie en conflicthantering in het gewoon en buitengewoon onderwijs. Hij is lid van de werkgroep welbevinden en pesten van de VLOR en werkte als expert voor het lerend netwerk klasmanagement/ sterk in de klas van de VLHORA.
- Stressregulatie bij leraren en kinderen in het basisonderwijs - Caroline Vancraeyveldt
- In deze workshop reiken we een theoretisch kader en praktische handvaten aan om met stressregulatie op het niveau van de leerkracht en op het niveau van de kinderen van de klas om te gaan.
- Dr. Caroline Vancraeyveldt is kernexpert in het expertisecentrum Education & Development aan de UCLL. De voorbije 10 jaar deed zij onderzoek naar Samen-Spel en de kracht van de leraar-kindrelatie bij moeilijk hanteerbaar gedrag van kleuters. Zij heeft een bijzondere passie voor het welzijn van de leraar en kinderen in het basisonderwijs. Daarnaast is zij lector in de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon Onderwijs en de Bachelor Kleuteronderwijs.
- Brede basiszorg - Leen Van den Eynde
- Hoe kunnen gedragsproblemen een gevolg zijn van een niet-adequaat op de noden van een kind/kleuter afgestemde omgeving?
- De stem van leerlingen en ouders (didactisch pakket - Potential) - Inge Van de Putte
- Over inclusief onderwijs wordt veel gezegd en geschreven. Er zijn zowel voor- als tegenstanders, die elk met evenveel argumenten het debat voeren. Zelden wordt er gewoon geluisterd en gekeken. Ellen Vermeulen kiest er in haar film ‘Inclusief’ expliciet voor om dit wel te doen. Ze laat zien hoe inclusief onderwijs werkt bij Rosie, Sami, Irakli en Nathan. Ze laat de klaspraktijk door de ogen van kinderen en hun ouders zien. Vanuit Potential werd een compilatie en een bijhorend didactisch pakket van de film gemaakt. Aan de hand van uitdagende vragen en verschillende werkvormen kan je alleen of samen met collega’s inzetten op het creëren van inclusieve leeromgevingen. Tijdens deze workshop nemen we jou mee in dit zoekproces en helpen we je om binnen jouw praktijk (nieuwe) mogelijkheden te ontdekken om verder mee aan de slag te gaan.
- Dr. Inge Van de Putte was valorisatorencoördinator van het Potential-project. Ze werkt aan de Universiteit Gent, vakgroep Orthopedagogiek. In haar onderzoek en werk zoekt ze steeds naar mogelijkheden om de kansen van kinderen, jongeren en hun ouders te vergroten. Ze tracht dat onder meer te verkrijgen door kennis en ervaringen handelingsgericht te maken.
- Cognitief getalenteerde kinderen in de klas: een luxeprobleem? - Saskia Buyckx
- Hoe herken je cognitief begaafde kinderen in je klas? Hoe spreek je hen aan? Hoe voorkom je verveling, frustratie en schooldemotivatie bij deze kinderen? Hoe bied je hen onderwijs en ondersteuning op maat?
- Saskia Buyckx was 17 jaar als lector, praktijkonderzoeker en studentencoach aan de lerarenopleiding verbonden, met expertise binnen het domein van de 'leerzorg'. Zij werkte daarnaast ook in het zorgteam van een lagere school, o.a. als begeleider van hun kangoeroeklas. Sinds dit schooljaar organiseert ze samen met Kim Kiekens ‘SPRING-STOF’, deeltijds onderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen voor wie de uitdagingen in hun lagere school ontoereikend zijn om aan hun leerhonger tegemoet te komen.
- Tablet4specials: tabletgebruik bij kinderen en jongeren met een lage ontwikkelingsleeftijd - Nathalie Drooghmans
- Benieuwd naar de mogelijkheden van tablets bij kinderen en jongeren met een ernstig meervoudige beperking? Via verschillende apps maken jullie kennis met de rol die de tablet kan innemen in het dagelijkse leven. Deze praktijkgerichte vorming start vanuit de beveiliging van het toestel, waarna je kennis maakt met een brede waaier aan apps (van actie/reactie tot puzzelen). Je krijgt de kans om zelf kennis te maken met onze tablets en om nieuwe ervaringen en ideeën op te doen. Een overzicht van alle apps krijg je in een brochure mee naar huis. De dag nadien kan je er zelf al mee aan de slag!
- Nathalie Drooghmans is onderzoeker binnen het domein Digitale Inclusie (UCLL) en deed in 2018 onderzoek rond de implementatie van tablets in een school voor buitengewoon lager onderwijs en het VAPH. Daarnaast deed zij als orthopedagoge ook praktijkervaring op binnen deze doelgroep.
12.30 u. Broodjeslunch
13.30 u. Mogelijkheid tot co-working
- Na de lunch kan je ervoor kiezen om met je team nog een werkvergadering te houden. Je kan dat aangeven in het inschrijfformulier.
16.00 u. Einde
DOELGROEP
Deze studiedag richt zich op ondersteuners, leerkrachten, directies, CLB-medewerkers, pedagogische begeleidingsdiensten, docenten, zorgcoördinatoren ...
PRAKTISCHE INFORMATIE
Datum & uren
Dinsdag 21 april 2020 van 9.00 tot 13.30/16.00 u.
Prijs
- €47 voor externen
- gratis voor deelnemers van het TOPCO-nascholingstraject (inschrijving is wel verplicht)
- €33 voor UCLL-personeel
- €20 voor studenten
Locatie
Campus Hertogstraat
Hertogstraat 178
3001 Heverlee
Organisatie
Deze studiedag is een samenwerking van het UCLL-expertisecentrum Inclusive Society en de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon Onderwijs.
Meer informatie
Voor meer praktische info kan je terecht bij navormingen@ucll.be
Voor inhoudelijke vragen kan je elisabeth.cans@ucll.be contacteren.