Emma valt van de trap en klaagt van nekpijn. Wietse valt flauw en komt niet bij. Laura stikt in een stuk appel. Filip stuikt in elkaar en ademt niet meer. Joren is met zijn hand door een venster gegaan en bloedt erg. Wat doe je? In deze nascholing leer je snel en gepast hulp te verlenen in deze noodsituaties.
Basiscompetenties en eindtermen verplichten ons aandacht te schenken aan EHBO met inbegrip van het reanimeren. Je reanimeert - conform de ERC richtlijnen 2010 - op een pop en maakt gebruik van een zakmasker. Het leren is eveneens gericht op het doorgeven van deze vaardigheden aan leerlingen. Je doorloopt een succesvolle aanleermethode die ook in het onderwijs bruikbaar is. Bijkomend lichten we het gebruik van een AED toe.
De deelnemers kunnen na de nascholing reanimeren met de nodige achtergrondkennis. De vaardigheden die ze leren, kunnen ze doorgeven aan hun leerlingen.
Referentie: ‘Dringende eerste hulp Hoe helpen? Hoe onderwijzen?’, Werner Van Assche, Dominique Decubber, Barbara Vantroyen, Adinda Toppets, 2007, uitgave in eigen beheer,
http://www.datamundi.be/dringende_eerste_hulp.html