De uitdaging om leerlingen aandachtig en betrokken ‘bij de les’ te houden, is er één van alle tijden en alle onderwijsvormen. Het is, op zijn zachtst gezegd, niet evident. Volgehouden aandacht tijdens de les, bij oefeningen maken, bij vragen lezen … blijkt voor de leerlingen een enorm voordeel te zijn en tegelijk een bijzonder moeilijke opgave. Daarom focussen we tijdens deze sessie op strategieën, weetjes en tips om betrokkenheid (en daarmee motivatie) van leerlingen te verhogen.
We verkennen fysieke, psychologische en didactische basisvoorwaarden voor en aandachtige betrokkenheid van leerlingen. We blijven stilstaan bij het (on)terechte beeld van de ‘verstrooide puber’. We bieden je een zicht op verschillende leerstijlen en vooral op de gevolgen voor je onderwijsstijl en voor een krachtige leerbiotoop voor je leerlingen. Ook 'probleemoplossend denken', ‘creatief oplossend denken’ en ‘leren uit je fouten’ krijgen een plaats. Je maakt kennis met strategieën om de aandacht van leerlingen te bevorderen en je verzamelt handige tips om via je dagelijkse didactiek en communicatie de leerlingen te helpen focussen.
De deelnemers kunnen rekenen op een interactieve uiteenzetting met ervaringsgerichte momenten en ruimte voor het uitwisselen van vragen en antwoorden. Je vertrekt uit de sessie met concrete ideeën om je didactiek te gebruiken als een element van een krachtige leeromgeving.