Kinderen leren op school, … open te staan voor anderen en hun manier van zijn en leven. Ze kunnen daardoor ervaren dat het een plek is waar ze erbij horen, ongeacht afkomst, geloofsovertuiging, beperking, levensstijl, gezinsvorm enzovoort.
Kinderen kijken veel meer naar wat je doet dan naar wat je zegt.
Alle leerkrachten worden dan ook uitgedaagd om zelf in hun houding onbevooroordeeld te kijken naar kinderen en ouders.
Dit lijkt makkelijker dan het is. In deze nascholing gaan we met dit gegeven aan de slag.
We reiken verschillende tools aan om stil te staan bij onze ‘eigen rugzak’ en minzaam te kunnen kijken naar de rugzak van anderen.
We gebruiken het kader van de morele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling om te kijken hoe kinderen maar ook volwassenen kunnen groeien in een waarderende houding.
Daarnaast spreken we over loyaliteiten, want alle kinderen zijn kinderen van hun ouders en brengen hun ’anders’ zijn in, in de groep.
Hoe kunnen we kinderen stimuleren in een open en nieuwsgierige houding naar het ‘andere’ van elk kind in onze groep?
Met verhalen geef je woorden aan het anders zijn van elk kind, aan het leren omgaan met elkaars verschillen zonder oordeel.
We reiken een aantal werkbare verhalen aan,
alsook het boek "Wegwijzer cultuurbeschouwing" (vrijblijvend).
"Wegwijzer cultuurbeschouwing" is een praktijkgericht logboek om verhalen uit de dagelijkse praktijk te gaan optekenen, om verschillende culturen in perspectief te durven zetten en aan de slag te gaan met kinderen rond cultuurbeschouwing.