Brendan heeft een toren gebouwd met de KAPLA-blokken: telkens twee blokken schraags op de twee voorgaande blokken. Het is een hoge toren en het bouwsel toont structuur door het steeds weerkerend patroon van de plaatsing van de blokken. Juf Christa wijst tijdens het terugblikken op het zich herhalende patroon van twee blokken in de ene richting, gevolgd door twee blokken in de andere, en dan weer een herhaling van de eerste opstelling ... Zijn er kleuters die nog een ander patroon kunnen bedenken waarmee ze (een hoge toren) kunnen bouwen?
Bérénice legde met diezelfde KAPLA-blokken een lange slingerende weg van de toverberg naar de zee. Hoe lang zou die weg wel zijn? Hoe kunnen ze daarachter komen? Kunnen ze de weg ook korter maken? En hoe weten ze nu of de nieuwe weg ook korter is? Hoe leggen ze de kortste weg? En de langste?
In het spontane spel van kinderen met Loose Parts zien we heel wat wiskunde-aspecten opduiken. In deze actieve workshop bekijken we denk- en handelingsschema’s die veelvuldig voorkomen in het spel van kleuters. We linken die aan de wiskundige inzichten waarop de kleuters oefenen; vaak zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. We onderzoeken hoe we die spelvormen verder kunnen verdiepen en we koppelen ze aan concrete wiskundedoelen.
Interessant, maar de datum past je niet? Er gaan nog andere sessies door op
- 18 maart op campus Hertogstraat in Heverlee (namiddag)
- 1 april 2020 op campus Clenardus in Diest (zowel voormiddag als namiddag)
- 29 april 2020 op Campus Oude Luikerbaan in Hasselt (zowel voormiddag als namiddag)