Een expertisetraject op maat van kunsteducatieve professionals, actief in uitdagende educatieve contexten (het nieuw vak artistieke vorming, een vernieuwd DKO, projectwerk in cultuurcentra/musea/festivals ...)
- Module 1: Artistieke praktijk - atelierwerk (sessie 1 - 3)
- Jouw artistiek werk staat centraal in deze module. Als leraar kunst of als kunsteducator heb je ervaring in het maken van beeldend werk of muziek of theater of performance of ... Je wordt begeleid door ervaren atelierdocenten in ateliers, theaterstudio's of muzieklokalen. Het doel is om tijd te maken voor jouw praktijk en die verder te ontwikkelen. We benaderen de eigen maakpraktijk immers als een belangrijke bron voor je lessen en je projecten.
- Module 2: Kunsteducatief onderzoek (sessie 4 en 5)
- Complexe kunsteducatieve praktijksituaties vragen om kunsteducatief praktijkonderzoek. In deze module focussen we op onderzoeksprojecten en onderzoeksmethodes die aansluiten bij de uitdagingen waarvoor veel leraren en educatoren momenteel staan, zoals interdisciplinaire vakken en artistiek onderzoek. Een aantal projecten worden tijdens de eerste sessie als inspiratie voorgelegd. Vervolgens wordt er op maat van de deelnemers gezocht naar de mogelijke meerwaarde van kunsteducatief onderzoek in de eigen praktijk. Tijdens de tweede sessie focussen we op dat onderzoek in de eigen praktijk. De begeleidende docenten hebben veel ervaring binnen praktijkonderzoek en zijn actief binnen het expertisecentrum 'Art of Teaching'.
- Module 3: Kunsteducatie in theorie en praktijk (sessie 6 - 8)
- De kunsteducatieve praktijk verandert in sneltempo: het nieuw vak artistieke vorming, een vernieuwd DKO, projectwerk in cultuurcentra/musea/festivals ... Vanuit een kritische insteek toetsen we die vernieuwingen in de praktijk aan kunsteducatieve theorieën. Op die manier ontstaat visievorming op de kunsteducatieve praktijk, gevoed vanuit theorie. Tijdens de sessie kiezen we voor praktijkcontexten warin de deelnemers actief zijn. Zo kan de ontwikkelde visie ook op de eigen werkplek ingezet worden.
- Module 4: Kunsteducatie in internationaal perspectief (sessie 9 en 10)
- Wil je inspiratie zoeken voor je kunsteducatieve praktijk in het buitenland? Droom je ervan om zelf deel te nemen in Europese uitwisselings- en onderzoeksprojecten? Deze module heeft een dubbele focus: enerzijds behandelen we de kunsteducatieve praktijk in diverse Europese landen, anderzijds introduceren we de deelnemers in het Europees projectwerk. De begeleidende docenten hebben uitgebreide ervaring in Europees projectwerk.