Tabgroep1InfoArtistieke vorming: kunsteducatieEen traject in 4 modules voor kunsteducatieve professionals dinsdag, 8 oktober, 2019Doelgroep: Hoger OnderwijsSecundair onderwijsBuitengewoon onderwijsKleuteronderwijsKunstonderwijsLager onderwijsAndereLeraren kunst en kunsteducatoren Beschrijving: Een expertisetraject op maat van kunsteducatieve professionals, actief in uitdagende educatieve contexten (het nieuw vak artistieke vorming, een vernieuwd DKO, projectwerk in cultuurcentra/musea/festivals ...) Module 1: Artistieke praktijk - atelierwerk (sessie 1 - 3) Jouw artistiek werk staat centraal in deze module. Als leraar kunst of als kunsteducator heb je ervaring in het maken van beeldend werk of muziek of theater of performance of ... Je wordt begeleid door ervaren atelierdocenten in ateliers, theaterstudio's of muzieklokalen. Het doel is om tijd te maken voor jouw praktijk en die verder te ontwikkelen. We benaderen de eigen maakpraktijk immers als een belangrijke bron voor je lessen en je projecten. Module 2: Kunsteducatief onderzoek (sessie 4 en 5) Complexe kunsteducatieve praktijksituaties vragen om kunsteducatief praktijkonderzoek. In deze module focussen we op onderzoeksprojecten en onderzoeksmethodes die aansluiten bij de uitdagingen waarvoor veel leraren en educatoren momenteel staan, zoals interdisciplinaire vakken en artistiek onderzoek. Een aantal projecten worden tijdens de eerste sessie als inspiratie voorgelegd. Vervolgens wordt er op maat van de deelnemers gezocht naar de mogelijke meerwaarde van kunsteducatief onderzoek in de eigen praktijk. Tijdens de tweede sessie focussen we op dat onderzoek in de eigen praktijk. De begeleidende docenten hebben veel ervaring binnen praktijkonderzoek en zijn actief binnen het expertisecentrum 'Art of Teaching'. Module 3: Kunsteducatie in theorie en praktijk (sessie 6 - 8) De kunsteducatieve praktijk verandert in sneltempo: het nieuw vak artistieke vorming, een vernieuwd DKO, projectwerk in cultuurcentra/musea/festivals ... Vanuit een kritische insteek toetsen we die vernieuwingen in de praktijk aan kunsteducatieve theorieën. Op die manier ontstaat visievorming op de kunsteducatieve praktijk, gevoed vanuit theorie. Tijdens de sessie kiezen we voor praktijkcontexten warin de deelnemers actief zijn. Zo kan de ontwikkelde visie ook op de eigen werkplek ingezet worden. Module 4: Kunsteducatie in internationaal perspectief (sessie 9 en 10) Wil je inspiratie zoeken voor je kunsteducatieve praktijk in het buitenland? Droom je ervan om zelf deel te nemen in Europese uitwisselings- en onderzoeksprojecten? Deze module heeft een dubbele focus: enerzijds behandelen we de kunsteducatieve praktijk in diverse Europese landen, anderzijds introduceren we de deelnemers in het Europees projectwerk. De begeleidende docenten hebben uitgebreide ervaring in Europees projectwerk. Doelstellingen: inspiratie opdoen expertise opbouwen netwerk vormen Je kan voor het volledige expertisetraject inschrijven, maar ook voor de aparte modules. De sessies gaan allemaal door op UCLL Campus Hemelrijk, telkens op dinsdagvoormiddag van 8.30 tot 12.00 u. Data: Module 1 Dinsdag 8 oktober 2019 Dinsdag 22 oktober 2019 Dinsdag 12 november 2019 Module 2 Dinsdag 3 december 2019 Dinsdag 17 december 2019 Module 3 Dinsdag 28 januari 2020 Dinsdag 11 februari 2020 Dinsdag 17 maart 2020 Module 4 Dinsdag 21 april 2020 Dinsdag 12 mei 2020 Prijs: Volledig traject: €315,00 Module 1: €96,00 Module 2: €64,00 Module 3: €96,00 Module 4: €64,00 Inschrijven: Volledig traject: via het menu 'inschrijven' hierboven Module 1 Module 2 Module 3 Module 4 Praktisch Adres: UC Leuven-Limburg Campus Hemelrijk, Maastrichterstraat 96 3500 Hasselt België Datum: dinsdag 8/10/2019 einddatum: 21/04/2020 (8.30 tot 12.00) Contact: Tel: 011/180 460 e-mail: navormingen@ucll.be Prijs: €315,00 Docent(en) FRENSSEN Tobias Tobias Frenssen is kernonderzoeker binnen het Expertisecentrum Art of Teaching en vooral gespecialiseerd in vakdidactiek en interdisciplinariteit, alsook in kunsteducatie. Tobias Frenssen (Maaseik, 1986) promoveerde tot doctor in de kunsteducatie. Hij is werkzaam binnen de educatieve bacheloropleiding voor Secundair Onderwijs van de UC Leuven-Limburg. Hier geeft hij les binnen de afstudeerrichting Project Kunstvakken (PKV). Voor het expertisecentrum Art of Teaching is hij momenteel vooral bezig met de verhouding tussen vakdidactiek, vakintegratie en de vakleraar, de uitdagingen van teamteaching binnen een vakgroep en de hervorming van het secundair onderwijs. Alle opleidingen van deze docent: Artistiek-educatieve projecten in het onderwijs, het jeugdwerk en de kunstensector 21/09/2015 KriZoom: Identiteit 12/10/2015 KriZoom: Productie / Reproductie 19/11/2015 KriZoom: Onmaat 25/02/2016 KriZoom: Creatie - Workshop Body Music 29/04/2016 KriZoom: Apotheose 08/06/2016 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Lesson Study als professionaliseringsmethodiek voor meertalig onderwijs 27/11/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over FRENSSEN Tobias GRAFF Natalie Alle opleidingen van deze docent: Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over GRAFF Natalie TAMASSIA Laura Lerarenopleider fysica en onderzoeker in wetenschapsonderwijs Bezig met vakdidactiek fysica, en steeds vaker ook met de vraag naar de rol en de betekenis van wetenschapsonderwijs in onze kennismaatschappij. Laura ziet haar opdracht als het mee-delen van haar liefde voor de fysica en voor het onderzoek. En de vakdidactiek als een delicate, respectvolle bewerking van de vakinhouden, die het mogelijk maakt om de werkelijkheid voor jonge mensen te ontsluiten zonder deze te vervormen. Laura is betrokken in verschillende Vlaamse en Europese vakdidactische projecten, vooral gericht op het ontsluiten van de moderne fysica en van de wereld van het onderzoek voor jongeren en hun leerkrachten. Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over TAMASSIA Laura InschrijvenSchrijf je in voor het expertisetraject Kunsteducatie (volledig traject) Inloggen of een account aanmaken is niet nodig! ExtraBijlage: Plan UCLL Campus Hemelrijk Referentie-code: NAV-AOT-LIM-2019-001-000
FRENSSEN Tobias Tobias Frenssen is kernonderzoeker binnen het Expertisecentrum Art of Teaching en vooral gespecialiseerd in vakdidactiek en interdisciplinariteit, alsook in kunsteducatie. Tobias Frenssen (Maaseik, 1986) promoveerde tot doctor in de kunsteducatie. Hij is werkzaam binnen de educatieve bacheloropleiding voor Secundair Onderwijs van de UC Leuven-Limburg. Hier geeft hij les binnen de afstudeerrichting Project Kunstvakken (PKV). Voor het expertisecentrum Art of Teaching is hij momenteel vooral bezig met de verhouding tussen vakdidactiek, vakintegratie en de vakleraar, de uitdagingen van teamteaching binnen een vakgroep en de hervorming van het secundair onderwijs. Alle opleidingen van deze docent: Artistiek-educatieve projecten in het onderwijs, het jeugdwerk en de kunstensector 21/09/2015 KriZoom: Identiteit 12/10/2015 KriZoom: Productie / Reproductie 19/11/2015 KriZoom: Onmaat 25/02/2016 KriZoom: Creatie - Workshop Body Music 29/04/2016 KriZoom: Apotheose 08/06/2016 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Lesson Study als professionaliseringsmethodiek voor meertalig onderwijs 27/11/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over FRENSSEN Tobias
GRAFF Natalie Alle opleidingen van deze docent: Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over GRAFF Natalie
TAMASSIA Laura Lerarenopleider fysica en onderzoeker in wetenschapsonderwijs Bezig met vakdidactiek fysica, en steeds vaker ook met de vraag naar de rol en de betekenis van wetenschapsonderwijs in onze kennismaatschappij. Laura ziet haar opdracht als het mee-delen van haar liefde voor de fysica en voor het onderzoek. En de vakdidactiek als een delicate, respectvolle bewerking van de vakinhouden, die het mogelijk maakt om de werkelijkheid voor jonge mensen te ontsluiten zonder deze te vervormen. Laura is betrokken in verschillende Vlaamse en Europese vakdidactische projecten, vooral gericht op het ontsluiten van de moderne fysica en van de wereld van het onderzoek voor jongeren en hun leerkrachten. Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 08/10/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 03/12/2019 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 28/01/2020 Expertisetraject kunsteducatie voor leraren kunst en kunsteducatoren 21/04/2020 Lees verder over TAMASSIA Laura