Wil je:
• Elke leerling gestructureerd en aandachtig bij de les betrekken?
• Oefenmomenten structureren en interactief maken?
• Actieve betrokkenheid krijgen?
• Werken aan sociale en communicatieve vaardigheden?
• Leerwinst voor elke leerling?
• Werken met heterogene groepen?
• Werken aan respect en een veilig klasklimaat?
Dan zijn de Kagan Coöperatieve Leerstrategieën echt iets voor jou! Het zijn werkvormen die in elk vak, tijdens elke les, binnen bestaande methodes en in alle onderwijsniveaus toegepast kunnen worden. Ze leggen geen bijkomende last op de schouders van de leerkracht, maar vergemakkelijken juist zijn taak als lesgever. Ze bieden een manier aan om elk onderwijsprogramma op een efficiëntere manier te brengen. Ze zijn een krachtige toolbox voor al wie wil inzetten op de betrokkenheid van álle kinderen.
Wat zijn Kagan Coöperatieve Leerstrategieën?
De Kagan Coöperatieve Leerstrategieën zijn uitgebreid onderworpen aan wetenschappelijk onderzoek en hebben hun succes meer dan bewezen.
Alles draait om betrokkenheid!
Heel wat leerstrategieën in het onderwijs zijn gebaseerd op het leren van de leerling als individu. Onderzoek bevestigt echter dat samenwerkend leren het lerenproces van élke leerling intenser en krachtiger maakt wanneer ze regelmatig met elkaar overleggen, problemen oplossen, discussiëren, expertise delen en elkaars expertise benutten.
Groepswerk?
Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht uit te voeren zonder dat ze zich achter iemand kunnen verschuilen (meeliften) enz.
Het concept ‘Coöperatieve Leerstrategieën’ werd ontwikkeld door Dr. Spencer Kagan en is gebaseerd op een gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
De Kagan Coöperatieve Leerstrategieën zijn een concept dat gebaseerd is op zeven sleutels tot succes. Hiertoe behoren o.a. een doordachte keuze i.v.m. de samenstelling van de teams, een gestructureerd verloop van het klasmanagement en een bewuste inzet op klas- en teambouwers. De Kagan structuren beogen niet alleen een cognitief doel, maar ook een sociaal doel en zijn gebaseerd op vier basisprincipes.
Vier basisprincipes
De vier basisprincipes waaraan Coöperatief Leren moet voldoen zijn: Gelijke deelname. Individuele aansprakelijkheid. Positieve wederzijdse afhankelijkheid. Simultane interactie. Deze vier GIPS-principes vormen de voorwaarde waaraan elke didactische structuur moet voldoen en die het verschil maakt tussen Coöperatief Leren en gewoon groepswerk.