Waarom zijn sommige kinderen soms heel koppig, anderen extreem uitdagend? Waarom blijven sommige kinderen discussiëren en kunnen anderen je emotioneel chanteren...?
Van nature zal een kind bepaalde gedragsvormen ontwikkelen om voordelen te halen, actiepatronen om zich ‘goed’ te voelen. Vanuit die positieve ervaring wil het kind dit patroon verder ontwikkelen en vervolmaken.
We verkennen 4 gedragspatronen:
- sterke binding met emotie en de handigheid om emotioneel te chanteren
- sterke binding met rede en de handigheid om in discussie te gaan
- sterke binding met lichaam en zijn sterke zintuiglijke prikkels
- sterke binding met de wereld en de wil om alles te begrijpen.
Elk patroon heeft zijn positieve uitstraling, elk patroon heeft zijn negatieve randgebieden, zijn extreme polen.
Elk patroon heeft zijn eigen logica. Kennis en inzicht maakt je interventie efficiënt en toch respectvol.
Na deze nascholing kunnen we
- geïnspireerd aan de slag gaan met het observeren van kinderen
- de vier bindingspatronen onderscheiden, detecteren en beantwoorden
- de grensoverschrijding naar negatief gedrag vlugger detecteren