Specifieke vakkennis in LO, een basis voor het leren
Maandag 20 juni 2016 UCLL Leuven
Kostprijs:
Een halve dag (2 sessies in de voormiddag of 1 lange sessie in de namiddag): 45 euro
Een dag (2 korte sessies en 1 lange sessie): 95 euro
Inschrijven:
De inschrijvingen starten in de tweede helft van de maand maart.
De inschrijvingen gebeuren enkel via volgend inschrijvingsformulier:
https://events.ucll.be/content/navorming-lo-9-specifieke-vakkennis-lo-een-basis-voor-het-leren .
en dus NIET via de rode knop "inschrijven" hierboven links. Anders kan je geen keuzes aanduiden.
Belangrijk:
Als er te weinig inschrijvingen zijn voor een sessie (minder dan 10 deelnemers) kan er overwogen worden om de sessie niet in te richten. U wordt hiervan op de hoogte gebracht en kan dan een andere sessie kiezen.
Maandagvoormiddag
Sessie 1 (9.30 - 11.00)
- Nieuwe methode basislessen bewegingsonderwijs in de speelzaal - VOLZET
-
- Tchouckball: een wervelend sportspel
-
-
-
- Coördinatie, al doende leert men - VOLZET
Maandagvoormiddag 20/6/2015
Nieuwe methode Basislessen Bewegingsonderwijs in de speelzaal
Plaats: Theorielokaal E 1.10
Datum: maandag 20 juni 2016, voormiddag: 9.30u – 11.00u en 11.15u-12.45u
Deze sessie kan gecombineerd worden met een andere sessie tijdens de voormiddag.
Lesgever: Wim Van Gelder en Elly van Hyfte
Docent, Opleider, auteur en lector lichamelijke opvoeding
https://www.linkedin.com/in/vangelderinbeweging?trk=nav_responsive_tab_profile_pic
Doelgroep: Kleuters en eerste graad LS
Inhoud:
Net als in Vlaanderen krijgen de meeste kleuters in Nederland les in een (klein) speellokaal. De kleine ruimte en gebrek aan materialen met soms grote groepen stelt leerkrachten voor een lastige taak. Deze workshop gaat in op de vele mogelijkheden die er (toch) zijn. Vanuit het principe dat alle kinderen bewegen en dat de activiteiten op vele niveaus uitvoerbaar zijn hebben we een nieuwe methode ontwikkeld: Basislessen in de speelzaal. Uitgave april 2015. De methode beschrijft 12 lessen waarin in 3, 4 of 5 groepen kan worden gewerkt. Daarnaast zijn plattegronden en foto's gemaakt in diverse zalen, zodat een school een voorbeeld heeft van de zaal die het meest lijkt op de eigen zaal. De varianten groot - klein, vierkant – smal. Elke basisles heeft een ‘Bobbelbaan’, waar de kleuters op eigen tempo en op eigen wijze springen, lopen, rennen, rollen en duikelen met en over de bobbels. Alle leerlijnen komen aan bod. Ook doel- en tikspelen. Daarnaast is er in de workshop aandacht voor activiteiten in de zeer kleine ruimte.
De workshop wordt verrijkt met videobeelden, zo ook van de basislessen met peuters. Tot slot wordt er een koppeling gemaakt met de leerplandoelstellingen om tegemoet te komen aan de regelgeving van de overheid en leerkrachten op weg te helpen deze te vertalen in een jaarplan. Tevens is er een App ontwikkeld waarop de methode inclusief beelden beschikbaar is. Informatie via: http://www.basislessen.nl/speelzaal
Voor een impressie met aangepast materiaal: https://www.youtube.com/watch?v=s_u2hzqztY4
Aantal deelnemers: 25
Tchoukball, een wervelend sportspel!
Plaats: Sporthal UC Leuven-Limburg, I en II
Datum: maandag 20 juni 2016, voormiddag: 9.30u-11.00u en 11.15u-12.45u
Deze sessie kan gecombineerd worden met een andere sessie tijdens de voormiddag.
Lesgevers: Hans Minten en René Minten
Lector LO UC Leuven-Limburg
Doelgroep: Lagere school, 2de en 3de graad.
Inhoud:
Tchoukball is een heerlijk wervelend sportspel waarbij twee teams van vijf spelers (met en) tegen elkaar spelen. Er kan gescoord worden door de bal via een trampoline op het speelveld te laten belanden. De tegenpartij tracht dat te voorkomen en gaat zelf in de tegenaanval…
Door het gebruik van de “quick-step methodiek” is er meteen spelbeleving vanaf het eerste moment! De opstart duurt precies 30 seconden!
Tchoukball speel je in de sportzaal of met grote groepen buiten op de speelplaats of op een grasveld! Het is een ideaal spel om te spelen met gemengde groepen en met verschillende vaardigheidsniveaus! Het helpt op een vlotte wijze de onderwijsdoelstellingen te bereiken.
Kinderen vanaf het vierde leerjaar (10 jaar) beleven bijzonder veel pret aan dit spel en… ze leren heel wat bij! Het spel én de methodiek werden gedurende verschillende jaren uitgebreid getest in allerlei settings. Waar wacht je op?
We ondersteunen de aankoop van het spelmateriaal aan uitzonderlijke voorwaarden en bieden een aantal alternatieve en kosteloze materiaaloplossingen! Ondersteuning ter plaatse is mogelijk.
Aantal deelnemers: 25
Multi SkillZ, want bewegen is winnen!
Plaats: Sporthal UC Leuven-Limburg, danszaal 1 (polyvalente zaal)
Datum: maandag 20 juni 2016, voormiddag: 9.30u – 11.00u en 11.15u-12.45u
Deze sessie kan gecombineerd worden met een andere sessie tijdens de voormiddag.
Lesgever: Kenneth Bastiaens (en Dieter Dellaert)
Master LO, Zaakvoerder Coach to Competence
Doelgroep: kleuters en LS
Inhoud:
De unieke methode van Multi SkillZ zet in op een sterke motorische begeleiding voor kinderen van 4/5 tot 12 jaar. Alle unieke oefenstof is onmiddellijk toepasbaar in je lespraktijk. Deze sessie is een introductie in Multi SkillZ en wil een uitnodiging zijn om de verdere opleiding aan te vatten.
Tijdens de sessie ontdek je hoe je oefenstof eenvoudig omzet tot uitdagende spelvormen en met weinig materiaal makkelijk veel bewegingsplezier bij de leerlingen krijgt.
Je gaat naar huis met nieuwe inzichten over hoe kinderen leren en wat precies belangrijk is voor hen. Je krijgt veel unieke Multi SkillZ drills die je onmiddellijk kan implementeren.
Multi SkillZ is een vernieuwende manier om je leerlingen interactief en leuk in beweging te zetten!
Aantal deelnemers: 20
Coördinatie, al doende leert men.
Plaats: Sporthal UC Leuven-Limburg, gymzaal
Datum: Maandag 20 juni 2016, voormiddag: 11.15u-12.45u
Deze sessie kan gecombineerd worden met een andere sessie tijdens de voormiddag.
Lesgever: Jasper Van Oost & Nicolas Vanhole
Bachelors LO, lesgevers circusschool en experten parkour.
Doelgroep: Lagere school, alle graden
Inhoud:
We blijven maar zeggen ‘links, rechts, links’ of ‘hand, hand, voet, voet… Wat als kinderen niet met deze coördinatie overweg kunnen? Deze sessie brengt coördinatie op een leuke en speelse manier! Verschillende korte opdrachten en spelletjes worden aangereikt die ideaal als opwarming voor een les gebruikt kunnen worden of tussen de lessen als nevenactiviteiten.
Aantal deelnemers: 25
Maandagnamiddag 20/6/2016:
Toepassen van nieuwe theorieën op het gebied van motorisch leren.
Plaats: Theorielokaal E 1.11 -1.12
Datum: maandag 20 juni 2016, namiddag: 13.30u – 16.00u
Lesgever: Wim Van Gelder
Docent, Opleider, auteur
https://www.linkedin.com/in/vangelderinbeweging?trk=nav_responsive_tab_profile_pic
Doelgroep: Kleuters en eerste graad LS
Inhoud:
Nieuwe inzichten op het gebied van de wijze waarop mensen/kinderen leren bewegen staan haaks op de kennis die de afgelopen 200 jaar ons gymnastiekonderwijs vormde. De theorieën werpen met nadruk een ander licht op de rol van de docent/trainer.
Na een uiteenzetting over de verschillen tussen impliciet en expliciet leren, interne en externe focus, foutloos leren, differentieel leren en leren door analogieën, worden videobeelden getoond van praktische vertalingen in de les LO van deze nieuwe inzichten.
Gemiddeld bedraagt de doorgeeftijd van nieuw wetenschappelijk onderzoek - van bekendmaking van het onderzoek tot brede toepassing in de praktijk - tussen 10 en 20 jaar. Een poging om deze doorgeeftijd te verkorten.
Docenten die de nieuwe principes zijn gaan toepassen, ervaren niet alleen een toegenomen intensiteit en efficiëntie van hun lessen, maar ook een enorme toename in de motivatie van de kinderen.
Aantal deelnemers: 25
Multi SkillZ, want bewegen is winnen!
Plaats: Sporthal UC Leuven-Limburg, danszaal 1 (polyvalente zaal)
Datum: maandag 20 juni 2015, namiddag: 13.30u-16.00u
Lesgever: Kenneth Bastiaens (en Dieter Dellaert)
Master LO, Zaakvoerder Coach to Competence
Doelgroep: kleuters en LS
Inhoud:
De unieke methode van Multi SkillZ zet in op een sterke motorische begeleiding voor kinderen van 4/5 tot 12 jaar. Alle unieke oefenstof is onmiddellijk toepasbaar in je lespraktijk. Deze sessie is een uitgebreidere sessie van en vervolg op de voormiddagsessie.
Tijdens de sessie ontdek je hoe je oefenstof eenvoudig omzet tot uitdagende spelvormen en met weinig materiaal makkelijk veel bewegingsplezier bij de leerlingen krijgt.
Je gaat naar huis met nieuwe inzichten over hoe kinderen leren en wat precies belangrijk is voor hen. Je krijgt veel unieke Multi SkillZ drills die je onmiddellijk kan implementeren.
Multi SkillZ is een vernieuwende manier om je leerlingen interactief en leuk in beweging te zetten!
Aantal deelnemers: 20/25
Spelen met spelvariabelen in balspelen
Plaats: Sporthal UC Leuven-Limburg, units I en II
Datum: Maandag 20 juni 2016, namiddag: 13.30u – 16.00u
Lesgever: Toon Dehandschutter en Hilde Leysen
Lectoren LO, UC Leuven-Limburg
Doelgroep: Lagere school, 2de en 3de graad
Inhoud:
We willen de inhoud van deze sessie voorstellen aan de hand van volgend beeld: als je een gerecht wil bereiden, kijk je in de kast welke basis-ingrediënten voor je gerecht aanwezig zijn. De keuze van het aantal basis-ingrediënten en hun typische mix leveren een uniek gerecht.
Hetzelfde beeld kan je doortrekken naar het ontwerpen van een spelvorm. Elk spelverloop is het unieke resultaat van de combinatie van meerdere spelvariabelen. Veel voorkomende spelvariabelen zijn: het movendum (bal, frisbee, voorwerp dat naar het doel bewogen wordt), bewegingsrestricties (je mag niet lopen met de bal, je mag dribbelen met de bal, je mag geen lichaamscontact maken, ...), terreinvoorschriften (aantal en grootte van de doelen, zones voor beschermd balbezit, ...), ploegsamenstelling (aantal spelers in aanval, aantal spelers in verdediging, gelijkheidssituaties, meerderheidssituaties, ...), en andere.
Tijdens de sessie verkennen we het effect van het manipuleren van 1 of meerdere spelvariabelen op het spelverloop. Dit zijn cruciale inzichten om als leerkracht een spel op maat van de leerlingen te maken.
Een nieuw handboek met nieuwe spelvormen (‘Speel je vrij 2!) verschijnt in het najaar 2016 bij ACCO).
Aantal deelnemers: 30