Iedereen heeft recht op onderwijs, ook kinderen en jongeren met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Niettemin is het bieden van kwaliteitsvol onderwijs aan deze leerlingen een ware zoektocht. Enerzijds omdat kinderen en jongeren met EMB diverse en complexe ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften hebben waarvoor geen kant-en-klaar antwoord bestaat. Anderzijds omdat de kennis over onderwijs aan deze doelgroep erg beperkt is.
Deze uitdagingen vormden het vertrekpunt van een Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (2014-2017) dat resulteerde in een digitaal reflectie-instrument. Dit instrument biedt een overzicht van belangrijke thema’s voor een optimale onderwijsleeromgeving voor deze doelgroep en kan teams ondersteunen in het nadenken over het onderwijs aan hun leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen. Dit reflectie-instrument, een toepassing ervan en het onderzoeksproject dat aan de basis hiervan ligt, stellen we op deze studiedag graag aan u voor.
Illustratief wordt ingegaan op één element dat regelmatig terugkomt in het reflectie-instrument, met name partnerschap. In 2 workshops worden 2 belangrijke vormen van partnerschap binnen onderwijs aan leerlingen met EMB uitgediept: de samenwerking met ouders enerzijds en de samenwerking tussen onderwijsteams en professionelen uit andere sectoren anderzijds.
Programma studiedag:
12.30u.-13.00u. Onthaal
13.00u-14.00u. Voorstelling reflectie-instrument
14.00u.-15.15u. Workshop rond partnerschap tussen onderwijsteams en professionelen
15.15u.-16.30u. Workshops rond partnerschap met ouders
- Partnerschap tussen onderwijsteams en professionelen: Kinderen met EMB vragen om een complementair en geïntegreerd onderwijs- en zorgaanbod op maat, waarin onderwijs en zorg adequaat op elkaar afgestemd zijn. Interdisciplinaire en intersectorale samenwerking zijn dus een noodzaak en meerwaarde. In deze workshop gaan we in op het beleidsadviserend werk van de Commissie Criteria Vrijstelling Leerplicht (2014-2015) rond dit thema, en bespreken we kansen en uitdagingen.
- Partnerschap met ouders: Onderwijs aan kinderen en jongeren met EMB moet zoveel al mogelijk gebeuren in overleg met ouders en/of familie. Het is belangrijk dat hun stem gehoord wordt in het opstellen van de juiste handelingsplanning. Wat vertelt de literatuur ons over partnerschap met ouders en familie? Wat zijn tips en tricks om deze personen toch te betrekken in het onderwijsproces?