Onderzoekend leren staat al enige tijd meer in de belangstelling, ook binnen het secundair onderwijs. Dit onderzoekend leren in de klaspraktijk realiseren vraagt een andere aanpak dan de meeste leerkrachten gewoon zijn. In de handboeken worden al vaker kleine zoekwerken of projecten uitgewerkt, maar het is niet altijd zo dat de manier waarop deze ingezet worden in de klas tot werkelijk onderzoekend leren leidt. Deze workshop wil a.d.h.v. concrete materialen ingaan op enkele belangrijke aspecten die onderzoekend leren bevorderen: o.a. geschikte opdrachten, werkvormen waarbij zowel het individueel als het coöperatief leren centraal staan, het zichtbaar maken van het zoek- en denkproces… In een eerste fase voeren we zelf een bestaande onderzoeksopdracht bij Fibonacci- en Lucasrijen uit. Hier bij zullen we ‘spelen’ met Fibonaccirijen om een aantal wetmatigheden te ontdekken.
We zullen zelf ervaren wat de kracht is van het zichtbaar maken van het zoek- en denkproces. De werkvorm die we hiervoor inzetten is rechtstreeks toepasbaar in klassen, ook met jonge leerlingen.
In een tweede fase bespreken we criteria voor goede onderzoeksopdrachten, werkvormen en het belang van het bespreken van de onderzoeksresultaten door de leerlingen zelf.