Tijdens deze nascholing:
§ krijg je zicht op de doorgaande ontwikkelingslijnen met betrekking tot getallen.
§ maak je kennis met de mogelijkheden (en beperktheden) van allerhande concrete materialen die werken aan getalbegrip bij kleuters.
§ leer je in functie van een specifiek doel binnen het leerdomein getallen een geschikt materialenaanbod voor jouw kleuters te selecteren.
Vertrekkende vanuit de doelen rond getalbegrip, kijken we hoe je de klaspraktijk kunt verrijken op het vlak van getallen. We verkennen diverse concrete praktijkmaterialen op zoek naar mogelijkheden om in de kleuterklas op een speelse manier extra aandacht te geven aan getallen.
We vertrekken vanuit de ontwikkelingsdoelen rond getalbegrip en de ontwikkelingslijnen doorheen de kleuterklas die hiermee samenhangen. Je verkent de mogelijkheden en beperkingen van materialen zoals telboeken, gezelschapsspelen, rekenstaafjes, prentenboeken, de telbox … Dit doe je door zelf actief met het materiaal te werken en vervolgens ervaringen uit te wisselen. Zo ga je in op de vraag hoe je klaspraktijk kunt verrijken op het vlak van getallen.
Bewust wordt binnen deze navorming uitsluitend gewerkt met concrete materialen, niet met werkblaadjes rond tellen en getallen.