Het beheersen van de mogelijkheid om zich al schrijvend verstaanbaar uit te drukken is samen met het lezen een bijzonder belangrijke vaardigheid in onze huidige maatschappij. Een zwakke spellingsvaardigheid heeft een grote impact op de latere leefkwaliteit. Ouders en leerkrachten maken zich dan ook bijzonder ongerust wanneer een kind in de lagere school op deze domeinen achterop loopt. Gelukkig leidt ook hier een zwakke start niet noodzakelijk tot een blijvende problematiek.
In deze studiedag bekijken we eerst op welke wijze we de moeilijkheden in kaart kunnen brengen en hoe uit de totaliteit van de testresultaten een begeleidingslijn kan ontstaan.
Vervolgens volgen we het normale ontwikkelingsverloop en bekijken telkens wat er mis kan lopen en hoe we hier praktisch én speels kunnen ondersteunen. Zo zoeken we uit hoe we het fonetisch schrijven kunnen versterken en vervolgens kunnen uitbreiden naar de eerste morfemen (achtervoegsels, voorvoegsels, meervoudsaanduidingen, …) en samenstellingen. Hoe een kind de homofonen (ei/ij; au/ou …) kan verwerven en hoe het tot het toepassen van de eerste spellingsregels kan komen.
Er wordt tijdens de studiedag veel aandacht gegeven aan het ondersteunen van die kinderen die de spellingsregel van de open en gesloten lettergrepen niet via de klassikale aanpak verwierven. Verder gaan we uitgebreid in op het remediëren van de werkwoordsvervoeging en de ontwikkeling van het woordbeeld in het Nederlands en het Frans.
Tot slot bekijken we de impact van ernstige, opvallende, hardnekkige spellingsmoeilijkheden (dysorthografie) op de schoolse ontwikkeling en de mogelijkheden van hulpmiddelen. We gaan in op het dilemma van attestering.
De studiedag richt zich op die kinderen die met behulp van de klassikaal gehanteerde methode niet tot spelling komen. We verkennen enkele verklarende denkkaders maar zetten vooral in op de wijze waarop u deze kinderen concreet verder kan helpen. Vermits dit altijd om een klein deel van de groep gaat, is het praktijkgedeelte van deze studiedag gericht op het werken in een therapiesituatie of in het kader van een zorgbeleid. Delen kunnen zeker in hoekenwerk toegepast worden.