In een klas gaat de meeste aandacht vaak naar leerlingen die op een ‘luidruchtige’ en vaak ‘negatieve wijze’ de aandacht vragen. Dit zijn de leerlingen waar leerkrachten vaak niet omheen kunnen. Leerlingen die moeilijk contact maken, stil, angstig of onzeker zijn worden gemakkelijker over het hoofd gezien. Toch is het belangrijk om ook deze leerlingen niet uit het oog te verliezen en zich af te vragen hoe het nu ‘echt’ met de jongere gaat. Enkel zo kunnen mogelijke internaliserende problematieken, zoals angst- en stemmingsstoornissen … aan het licht komen en kan je proberen te voorkomen dat donkere gedachten waarmee de leerlingen worstelen, ernstige gevolgen hebben voor het verdere verloop van hun schoolloopbaan.
In deze sessie verwerf je kennis en inzicht over internaliserende problematieken bij jongere. Je komt te weten hoe je kunt proberen om de ernstige gevolgen ervan te voorkomen. We maken ook ruimte voor een (groeps)bespreking van eigen ervaringen: wat deed er zich voor, waar maakte je je zorgen over, hoe heb je het aangepakt en hoe had je het misschien anders kunnen aanpakken?