Klasmanagement, moeilijk gedrag, preventief werken, socio-emotionele ondersteuning, kansen en perspectief bieden, zorgbreed handelen, M-decreet, ondersteuningsnetwerken, tucht, straffen en belonen, zittenblijven, anderstaligheid/meertaligheid, taalbeleid, nieuwe autoriteit ...
Loop je wel eens tegen deze thema's aan?
Heb je zin om hier doelgericht mee aan de slag te gaan of verdiep je je graag in concrete voorzetten en methodieken?
Heb je nood en goesting en inspiratie?
>> Kom dan naar onze tweede studiedag Kansrijk Onderwijs op dinsdag 21 mei 2019 op Campus Oude Luikerbaan in Hasselt!
We bieden straffe keynotesprekers rond preventief werken, klasmanagement en essenties van zorgbreed onderwijs.
Daarnaast een brede waaier aan werkwinkels rond de thema's die bij de keynotesprekers aan bod komen.
>> Deze studiedag is bedoeld voor
- Leerkrachten uit het gewoon en buitengewoon onderwijs
- Ondersteuners en competentiebegeleiders
- Zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders
- Directies
- Welzijnswerkers
- Iedereen met een hart voor goed onderwijs
>> Dagindeling
- 09.00 – 09.30 u. Onthaal
- 09.30 – 10.45 u. Reeks A: mix van keynotes, lezingen en werkwinkels
- 10.45 – 11.00 u. Pauze
- 11.00 – 12.15 u. Reeks B: mix van keynotes, lezingen en werkwinkels
- 12.15 – 13.30 u. Lunchpauze
- 13.30 – 14.45 u. Reeks C: mix van keynotes, lezingen, werkwinkels en netwerkcafé
- 14.45 – 15.00 u. Pauze
- 15.00 – 16.15 u. Reeks D: mix van keynotes, lezingen, werkwinkels en netwerkcafé
In de inschrijfmodule geef je je gegevens op en kies je in elke reeks voor een keynote, lezing, werkwinkel of netwerkcafé. Inschrijven kan tot en met dinsdag 7 mei.
Hieronder vind je een beknopt overzicht van de keynotes, lezingen, werkwinkels en netwerkcafés. Het gedetailleerde programma lees je hier.
Je kan het programma of het workshopschema ook downloaden in PDF.
>>> UPDATE! Door de grote vraag en het heel snel volzet zijn van een aantal werkwinkels, hebben we een aantal populaire werkwinkels dubbel geprogrammeerd. Ze staan als tiende werkwinkel onderaan elke reeks.
>> Programma
09.30 – 10.45 u. REEKS A
- A1 – Keynote – Kees van Overveld – SEL (Sociaal-Emotioneel Leren): Leer leerlingen levensvaardigheden
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- A2 – Inspiratielezing – Tinne Van Camp – Mind, Set, Grow!
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- A3 – Werkwinkel – Ilse Aerden en studenten bachelor-na-bachelor Zorgverbreding & Remediërend Leren – Kleuters in het rood… Gericht zoeken en aanpakken
- A4 – Werkwinkel – Martien Geerts & Hilde Vanbrabant – Schrijfvaardigheid van leerlingen verhogen met Fungel, een digitale tool
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- A5 – Werkwinkel - Eveline Lemmens, Ben Nowé & Liesbeth Francken - De invloed van huiswerk en zittenblijven op gelijke kansen in het onderwijs
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- A6 – Werkwinkel - Hannah Boonen - Potential: inclusieve leeromgevingen
- Doelgroep: Lager, Secundair (1ste graad)
- A7 – Werkwinkel - Ilse Verborgt & Linda Karremans - Co-teaching is far-reaching
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- A8 – Werkwinkel – Tine Bos - Perspectiefgericht coachen op school: de ander, de job en jezelf versterken
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- A9 – Werkwinkel – Sarah Jácome-Alvarez, Hilde Wuytens & Lotte Wilms - Evalueren: enkel optellen of ook vertellen? Portretterend evalueren in de basisschool
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- EXTRA WERKWINKEL! A10 - Werkwinkel - Tine Drijkoningen - Leren (anders) organiseren van leerlingen die traag en moeilijk leren
- Doelgroep: Kleuter, Lager
11.00 – 12.15 u. REEKS B
- B1 – Keynote – Kees Vernooy - Elk kind een goed begrijpende lezer! Wat vraagt dat?
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- B2 – Inspiratielezing – Kristof Das - Nieuwe autoriteit: een straf alternatief en een alternatief voor straf
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- B3 – Werkwinkel – Tine Drijkoningen - Leren (anders) organiseren van leerlingen die traag en moeilijk leren
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- B4 – Werkwinkel – Caroline Vancraeyveldt - Samen-spel en de kracht van de leerkracht-kindrelatie bij kleuters
- B5 – Werkwinkel – Dana Vierstraete - Boekentas, extra rugzak ... Overbelast?!
- B6 – Werkwinkel – Liesbet Willems & Ilse Bogaert - Trauma- en cultuursensitief werken op school
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- B7 – Werkwinkel – Studenten bachelor-na-bachelor Buitengewoon Onderwijs - Spelmateriaal in de klas
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- B8 – Werkwinkel – Elke Emmers - One size does not fit all, or does it? Universal Design for Learning (UDL) als tool om diversiteit te laten floreren
- Doelgroep: Lager, Secundair
- B9 – Werkwinkel – Gino Ameye, Francisca Van Drongelen & Griet De Nys - Wat als schoollopen te moeilijk wordt? Hoe kunnen we deze thuiszitters helpen?
- Doelgroep: Lager (3e graad), Secundair
- EXTRA WERKWINKEL! B10 - Werkwinkel - Tine Bos - Perspectiefgericht coachen op school: de ander, de job en jezelf versterken
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
13.30 – 14.45 u. REEKS C
- C1 – Keynote – Marina Danckaerts - Hij die niet genoemd mag worden: ADHD
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- C2 – Inspiratielezing – Els Menu - Laat de juf gerust
- C3 – Werkwinkel – Tanja Ceux, Katrien Melotte, Sara Vreys & Sofie Deprez - Elke leerling telt: de leraar maakt het verschil
- C4 – Werkwinkel – Martine Ceyssens - Lezer-game & Lezer-scan. Aanpak van ernstige leesproblemen
- C5 – Werkwinkel – Khalid Benhaddou & Emilie Le Roi - Halal of niet?
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- C6 – Werkwinkel – Liesbeth Spanjers - Meertaligheid: een kans voor iedereen!
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- C7 – Werkwinkel – Karen Mees - Iedereen welkom! Verhogen van ouderbetrokkenheid
- C8 – Werkwinkel – Kelly Jacobs, Elisabeth Cans & Anneleen Roelandts - Hoe wakker is jouw school? Optimaliseren van de schoolwerking a.d.h.v. leerling-, leerkracht- en directievragenlijsten
- Doelgroep: Lager, Secundair
- C9 – Netwerkcafé
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- EXTRA WERKWINKEL! C10 - Werkwinkel - Miech Donders & Annelies Stiers - Van begrijpend luisteren tot begrijpend lezen; een doorgaande leerlijn in de basisschool
- Doelgroep: Kleuter, Lager
15.00 – 16.15 u. REEKS D
- D1 – Keynote – Jan Ruigrok - Provocatieve leerlingbegeleiding en herstelgericht werken op school
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- D2 – Inspiratielezing – Herbert Roeyers - ASS en onderwijs
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- D3 – Werkwinkel – Hervé Meykens - Nieuwe autoriteit als zelfzorg: assertief, kwetsbaar en zorgzaam dansen in de school!
- D4 – Werkwinkel – Miech Donders & Annelies Stiers - Van begrijpend luisteren tot begrijpend lezen; een doorgaande leerlijn in de basisschool
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- D5 – Werkwinkel – Ilse Aerden, Tinne Van Camp & Caroline Vancraeyveldt - Meespelen in de hoeken met de focus op zelfsturing
- D6 – Werkwinkel – Cristina Dalli Cardillo & Martine Carmans - (Zelf-)sturing, (zelf-)ontplooiing, (zelf-)professionalisering in het buitengewoon onderwijs. De competentiematrix als leidraad voor kansrijk onderwijs.
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- D7 – Werkwinkel – Ine Thys - Kansen voor time-in
- Doelgroep: Lager, Secundair
- D8 – Werkwinkel – Anneleen Roelandts, Anne-Marie Cox & Kelly Jacobs - Werken aan een brede basiszorg op het domein van taal, socio-emotionele ontwikkeling … in de klas a.d.h.v. de toolbox 'BABO de beer'.
- Doelgroep: Kleuter, Lager
- D9 – Netwerkcafé
- Doelgroep: Kleuter, Lager, Secundair
- EXTRA WERKWINKEL! D10 - Werkwinkel - Tanja Ceux, Katrien Melotte, Sara Vreys & Sofie Deprez - Elke leerling telt: de leraar maakt het verschil