De laatste decennia worden emoties vaak aangeduid als mede-beslissers in logische denkprocessen : emoties kunnen ‘jouw’ logica dirigeren.
Kinderen die leren omgaan met deze onder-stroom hebben meer slaagkansen, kinderen die niet kunnen of mogen oefenen in emotiebeleving hebben minder tools om succes te boeken.
Het doel van deze navorming is:
- het belang van emotionele vaardigheid kaderen in werkveld
- kinderen begeleiden naar emotionele vaardigheid
- emotionele storingen in leerprocessen beter begrijpen en begeleiden
De ratio steunt op ‘zekerheid’ : logische stappen, wetenschappelijk denken, meetbaarheid. Uit deze ratio zijn wonderbaarlijke ontdekkingen en toepassingen gegroeid. Mensen met een hoog IQ zijn meesters in deze vorm van denken.
Emotie is minder grijpbaar en controleerbaar. Emotie beweegt op ‘onzekerheid’ : grillige stappen, intuïtief denken, ongrijpbaar, onvoorspelbaar. Uit deze beweging ontstaat kunst, poëzie, muziek, intuïtieve ontdekkingen, empathie, oorlog, vrede, liefde, haat. Kortom alles wat als ‘onredelijk’ mag benoemd worden, maar toch diep menselijk is.
Wie graag met controleerbare processen werkt (rede) en graag de confrontatie aangaat met onvoorspelbare reacties (emotie) wordt emotioneel intelligent (EQ) genoemd. Mensen met een goed ontwikkeld EQ, blijken succesvoller in hun ondernemen.
Vier parameters zijn daarbij essentieel:
- de aanleg de eigen emotionele toestand en die van anderen te herkennen;
- de aanleg het natuurlijk verloop van emoties te begrijpen;
- de aanleg om redelijk over de eigen emoties en die van anderen na te denken;
- de aanleg de eigen emoties te sturen.
Werkvorm :
Aangename interactieve vorming met vele voorbeelden