Jongeren zitten soms urenlang achter hun boeken, zetten zich in voor hun studie, maar halen in de eindmeet tegenvallende resultaten. Zo raken ze ontmoedigd, worden onzeker, haken af, krijgen faalangst, worden stil en verlegen, voelen zich niet lekker in hun vel, of beginnen clownesk of negatief gedrag te vertonen, …
Leren leren begint al in de klas. Hoe kunnen wij leerkrachten onderpresterende jongeren motiveren en leren studeren?
Deze interactieve lezing biedt heel wat tips hoe jongeren ‘gemakkelijker’ kunnen studeren en hoe leerkrachten hen daarbij kunnen ondersteunen. Hoe studeren jouw leerlingen het best en welke (metacognitieve) vaardigheden en technieken werken efficiënt?
Aan bod komen thema’s als:
- De centrale rol van de leerkracht
- Zelfkennis is het begin van de wijsheid:
- Leren leren situeren binnen de ontwikkeling van het brein
- Aandacht voor de verschillende leerstijlen en metacognitie
- Zelfreflectie, zelfsturing, zelfredzaamheid, zelforganisatie
- De stressfactor
- Het belang van ontspanning, een goede studeerruimte, slaaphygiëne en gezonde, evenwichtige voeding
- Hoe kunnen we het welbevinden en zelfvertrouwen van de jongere vergroten?
- Leren leren: succesvol, efficiënt en effectief studeren in vier stappen
- Hoe kan je als leerkracht leercompetenties zoals leervaardigheden, studiehouding,… stimuleren?
- Hoe studeer je talen, wiskunde of vakken als geschiedenis of aardrijkskunde?
- Hoe structureer je een tekst? Hoe maak je schema’s, samenvattingen, mindmaps
- Out of the box: nadenken over ondersteunende materialen en werkinstrumenten