Rekenen is al een complexe vaardigheid op zich maar op het ogenblik dat taal zich ermee gaat moeien, wordt het voor veel kinderen al snel een valkuil. Soms op het niveau van de terminologie zelf, soms op het niveau van de complexiteit van de procedure, soms op het niveau van een onbegrepen context. En toch is het net in deze oefeningen dat de rekensituaties uit de werkelijkheid geoefend worden.
Tijdens deze nieuwe studiedag wil ik – na een inleidend en kaderend deel – samen met jullie de volgende situaties verkennen :
- Zuivere wiskundetaal
- Eenvoudige vraagstukken
- Specifieke zoekstrategieën (heuristieken)
- Voorbeelden uit diverse methodes
Voor ieder van deze aspecten werken we eenzelfde rode draad uit. Eerst de taal en de context begrijpen, dan visualiseren en tot slot mathematiseren. En omdat kinderen gelukkig zo divers zijn, bespreken we telkens meer dan één oplossingsweg. Op deze manier wil ik u als deelnemer tools aanreiken om vanuit een volledig overzicht keuzes te kunnen maken in functie van de evolutie van het kind dat voor u zit.