Hoe bereidt jouw school leerlingen voor op een veranderende maatschappij?
Kritisch met informatie omgaan, creatief denken, samenwerken met anderen, probleemoplossend denken, multidisciplinair werken, leren leren ...: het zijn volgens vele onderwijsexperts de sleutelcompetenties die jongeren in het onderwijs van de 21e eeuw moeten verwerven. Het staat vast dat de toekomstige kenniseconomie van het onderwijs (nog) meer creativiteit zal vragen en dat we jongeren op een andere manier voor de toekomst moeten klaarmaken. Leerkrachten blijven echter nog heel leerplangebonden en vinden het moeilijk om over vakken en richtingen heen te werken. We blijven vaak te 'schools' denken en er is te weinig koppeling met het werkveld.
Het werkveld geeft momenteel steeds meer aan dat jongeren op de 21ste-eeuwse vaardigheden voorbereid moeten worden en dat ze een plaats binnen het secundair en hoger onderwijs moeten krijgen. Ondernemend onderwijs is een methodiek waar de competenties van de 21ste eeuw perfect in aan bod komen én leerlingen creatief moeten zijn. We willen de ondernemingszin van leerlingen en leerkrachten aanwakkeren, in samenwerking met het bedrijfsleven, via realistische uitdagingen. We baseren ons hiervoor op Europese projecten zoals Yedac en Entrecomp. We reiken leerkrachten handvaten aan en brengen ze in contact met bedrijven uit de regio. Deelnemende scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen ook deelnemen aan de activiteiten van Startminds van UC Leuven-Limburg.
Doelgroep
Leerkrachten (en directies) uit het secundair onderwijs. Minimaal 4 leerkrachten per school of scholengemeenschap tekenen in voor het hele traject. Zij moeten de gelegenheid hebben, tussen de sessies door, om met elkaar af te spreken om projecten en opdrachten uit te werken. Het lerend netwerk is zeker niet enkel voor leerkrachten uit economische richtingen bedoeld. De aangeboden inzichten zijn toepasbaar in alle graden van het secundair onderwijs.
Getuigenissen van vorige jaren
"Bedankt om ons via het Lerend Netwerk het duwtje in de rug te geven dat we nodig hadden om te ontdekken wat we eigenlijk al een tijdje wisten: dat ons lesaanpak anders, leuker, leerrijker en effectiever kan en moet worden."
Programma en data
De rode draad doorheen het lerend netwerk is een veranderingsproject of thema dat je tijdens het traject uitwerkt en samen met je collega-deelnemers concreet in je eigen school of scholengemeenschap invoert.
- Sessie 1: donderdag 22 november van 9.30 tot 16.00 u.: gezamenlijke startsessie met uitgebreide kennismaking, introductie in competenties van de 21ste eeuw, Yedac en Entrecomp. Brainstormen over een eigen projectidee.
- Sessie 2 en 3: coaching op maat in de deelnemende scholen
- Sessie 4: datum in overleg te bepalen (hele dag): thema evaluatie staat centraal. De proeftuin als innovatieve onderwijsmethode. We gaan ook in op managementcultuur, weerstand en de passie voor verandering. We eindigen met een voorstelling van de projecten aan elkaar en aan directies.
Prijzen en voorwaarden
- Het lerend netwerk vraagt het engagement van een lerarenteam binnen een school of scholengemeenschap. Hoe meer mensen deelnemen, hoe groter de kans dat je veranderingsproject binnen de school slaagt.
- Deelnameprijs: 1195,00€ voor minimum 4 tot maximum 10 deelnemers van de school/scholengemeenschap
- Bij de prijs inbegrepen:
- Deelname van 1 of 2 directieleden aan de slotsessie
- Broodjeslunch, koffie en dranken tijdens sessie 1 en 4