IETS VOOR JOU?
Sta je voor een uitdaging als CLIL-leraar? Of wil je als vreemdetaalleerkracht je leerlingen zo goed mogelijk begeleiden in hun CLIL-avontuur?
Kom dan proeven van deze masterclass in de CLIL-didactiek! Je leert er genieten van elk detail van het CLIL-driegangenmenu. Theorie en praktijk wisselen elkaar af, uitwisseling met collega’s kruidt je eigen klaspraktijk. Of je nu volop in de CLIL-ervaring zit of er nog moet aan beginnen, deze smaakmaker biedt voldoende mogelijkheden om een gedifferentieerd aanbod te bieden. Suggesties van de chef, à la carte of marktmenu: het kan allemaal. Leerkracht wetenschappen, theoretische of vaardigheidsvakken? CLIL in het Engels, Frans of Duits?
Met deze ‘smaakmaker’ komen we tegemoet aan de vraag van CLIL-leraren om in een intensief traject (4,5 dagen) ondergedompeld te worden in de essentie van de CLIL-didactiek. Deelnemers genieten een officieel statuut als (werk)student van de UCLL en kunnen daardoor gebruikmaken van alle studentenfaciliteiten zoals toegang tot het online leerplatform, de bibliotheek en het studentenrestaurant.
INHOUD
De Smaakmakers richten zich zowel op CLIL-didactiek als -linguïstiek.
Wat komt aan bod bij CLIL-didactiek? De eigen doelstellingen bepalen; de leerlingen activeren; coöperatieve leerstrategieën toepassen om betrokkenheid en interactie te verhogen; het CLIL-driegangenmenu doorlopen voor de opbouw van een les(senreeks); ervoor zorgen dat de leerlingen de vreemde taal begrijpen; multimodale bronnen gebruiken; scaffolding toepassen; werken met specifieke terminologie; lesgeven op de verschillende denkniveaus van Bloom; talige doelen formuleren en realiseren; leerlingen stimuleren om de doeltaal te spreken; relevante schrijftaken in de doeltaal integreren in je onderwijspraktijk; evalueren en feedback geven binnen een CLIL-context; je les opbouwen op basis van didactisch materiaal in de doeltaal.
CLIL-linguïstiek plaatst het talige aspect van CLIL-onderwijs in de spotlights. Hoewel een CLIL-les geen taalles is, moet er wel aan taalvaardigheidsontwikkeling in de doeltaal gedaan worden. CLIL staat namelijk voor zowel de verwerving van inhoud als van taal. Voor veel CLIL-leerkrachten zorgt dit voor een spanningsveld. Hier focussen we op de manier waarop taal verworven wordt en op de manier waarop dit proces gestimuleerd kan worden binnen een vakles. Hierbij baseren we ons op de concepten van dagdagelijks en academisch taalgebruik en gaan we in op het belang van (talige) voorkennis van leerlingen en op de manier waarop via ‘scaffolding’ hiermee rekening kan gehouden worden.
Om dit alles te kunnen realiseren maken we een onderscheid tussen ‘language of learning’, ‘language for learning’ en ‘language through learning’.
VOORKENNIS
Qua voorkennis verwachten we een voldoende beheersing van het Frans en het Engels om de lessen te kunnen volgen en actief te kunnen participeren (+/- niveau B1).
LEERDOELEN
- Een krachtige leeromgeving opzetten waarin zowel de taaldiversiteit binnen de klasgroep als de talige talenten van elke leerling optimaal worden ingezet in functie van de leerdoelen van je vak.
- In de doeltaal een positief leer- en leefklimaat voor je leerlingen creëren, met aandacht voor leerplezier, verwondering en het welbevinden van elke leerling.
- Kritisch reflecteren over je lespraktijk volgens de didactische principes van CLIL.
- Op basis van eigen ervaringen en uitwisseling van best practices je didactische aanpak aanpassen en versterken.
- In je lesvoorbereidingen rekening houden met “language of learning”, “language for learning” en “language through learning”.
- Talige scaffolding voorzien zodat leerlingen met verschillende voorkennis telkens nog voldoende worden uitgedaagd in een veilige leeromgeving.
MATERIAAL
Hand-outs en te lezen artikels worden voorzien.
Handboek naar keuze:
- Dale, L.; van der Es, W.; Tanner, R. (2010). CLIL Skills. Leiden, Expertisecentrum mvt; Haarlem, European Platform
- Martens, L. & Van de Craen, P. (red.) (2017). Klaar voor CLIL. Het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland. Leuven/Den Haag: Acco