In juni 2018 werden de resultaten bekendgemaakt van de Peilingen Frans in het zesde leerjaar, georganiseerd in opdracht van het Departement Onderwijs. Daaruit bleek dat minder dan de helft van de 12-jarigen de eindtermen Frans haalt voor lezen (45%), en 69% voor luisteren. Ook spreekvaardigheid en mondelinge interactie werden getest. Daar werden eveneens grote lacunes vastgesteld: 47% kan een persoon en 27% kan een situatie beschrijven, 55% kan in een eenvoudig gesprek vragen begrijpen en erop antwoorden.
Bij navraag bleek dat slechts 1 leraar op 5 hoofdzakelijk Frans spreekt in de les. Deze bevindingen lijken te onderschrijven wat eerder ook al uit het onderzoek van de onderwijsinspectie (Onderwijsspiegel, 2017) bleek: er is te weinig aandacht voor functionele communicatie, de leerlingen krijgen weinig spreekkansen, 1/3 van de leerkrachten geeft aan over onvoldoende taalbagage en spreekdurf te beschikken.
Ook op didactisch gebied kwamen enkele pijnpunten naar boven. Zo maakt 1 leraar op 4 onvoldoende het onderscheid tussen spreken en mondelinge interactie.
Wil jij voor je leerlingen een rijke leeromgeving creëren, waarbinnen ze Frans horen én begrijpen, en waarbinnen ze Frans spreken, fouten mogen maken en uit hun fouten leren?
Kom dan naar onze sessies Frans, geef een ferme boost aan je eigen spreekdurf en zorg voor meer spreekkansen voor je leerlingen
We opteren voor een geheel van twee sessies omwille van de leerlijn doorheen de workshops en het duurzaam opbouwen van inzichten en vaardigheden, met voldoende tijd tussenin om het geleerde uit te proberen in de praktijk en terug te koppelen naar collega’s uit de nascholingsgroep en de nascholer. Daarom raden we aan om een volledige reeks van 2 sessies te volgen, maar wie wil, kan ook inschrijven voor afzonderlijke sessies.
Sessie 1
Spreekdurf, hoe kweek je dat? Wat is het verschil tussen spreekvaardigheid en mondelinge interactie? Hoe maak ik dat verschil in mijn klas? Mogen ze hun dialoogje dan niet voorbereiden? Alle leerlingen aan het woord laten, is dat niet veel te tijdrovend?
In deze sessie ontdek je het antwoord op al deze vragen en ga je gewapend met good practices terug naar je klas, klaar om ze direct toe te passen om je eigen lessen Frans communicatiever aan te pakken!
Sessie 2
We gaan verder in op de leervragen uit de vorige sessie. We leren hoe we oefeningen uit het handboek kunnen ombouwen tot extra spreekkansen. We gaan na hoe we spreekoefeningen en dialoogjes voorzien die niet alleen leuk zijn, maar waarmee de leerlingen echt bijleren:
- door te zorgen voor duidelijke criteria
- door een link te leggen met de grammatica en de woordenschat die ze leerden
- door feedback te geven waar ze iets aan hebben om hun spreek- en gespreksvaardigheid te verbeteren
- door te evalueren in overeenstemming met deze principes.
In deze sessie helpen concrete voorbeelden, gekoppeld aan theoretische kaders, je als leerkracht een hele stap vooruit.