>> UPDATE 24/03/2020
Met pijn in het hart hebben we besloten om de studiedag dit jaar te annuleren omwille van het Coronavirus COVID-19.
We vinden het te risicovol om meer dan 500 mensen in de maand mei samen te brengen. De kans is bovendien reëel dat er ook dan nog beperkende maatregelen van kracht zullen zijn.
Daarnaast vermoeden we dat velen onder jullie de handen meer dan vol gaan hebben, als de scholen tegen dan weer open zouden zijn.
We stellen alles in het werk om dezelfde sprekers en werkwinkelgevers te engageren om er volgend jaar, op donderdag 27 mei 2021, een schitterende en gezonde editie van te maken! Wij zorgen ervoor dat iedereen die nu ingeschreven is, als eerste voor de volgende editie kan inschrijven.
Omdat we als docenten van de banaba-opleidingen Buitengewoon Onderwijs en Zorgverbreding en Remediërend Leren Kansrijk Onderwijs uiterst belangrijk vinden, willen we jullie graag bijstaan waar we kunnen. Zo denken we eraan om enkele podcasts of webinars uit te werken, die scholen kunnen inspireren om de draad weer stevig op te pikken, zodra ze weer op volle kracht kunnen draaien. Jullie mogen altijd via deze link aangeven rond welke thema’s of vragen jullie input kunnen gebruiken.
We wensen iedereen ondertussen een goede gezondheid en veel goede moed. Wij zijn alvast trots op alle leerkrachten, ondersteuners, zoco’s, CLB’ers, directies … die schitterend werk verzetten en Kansrijk Onderwijs waar maken!
Hopelijk tot volgend jaar!
Hartelijke groet,
Team Kansrijk Onderwijs
UCLL Navormingen
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kansrijk onderwijs dat optimale kansen biedt voor alle leerlingen is dé kernopdracht voor elke school, elke leerkracht.
De bachelor-na-bacheloropleidingen Zorgverbreding en Remediërend Leren en Buitengewoon onderwijs van de lerarenopleiding van UCLL ondersteunen jou graag met een dag vol inspiratie, inzichten, denk- en handelwijzes en concrete, direct inzetbare methodieken.
We focussen, net als tijdens vorige edities van de studiedag, sterk op omgaan met moeilijk gedrag en klasmanagement voor basisscholen, secundair onderwijs, gewoon en buitengewoon onderwijs, ondersteuningsnetwerken … . Naast die thema’s zorgen we ook voor een krachtig aanbod rond taal en rekenen, evaluatie, handelingsgericht werken, coaching, professionaliseringsbeleid … .
We wensen je nu alvast een leerrijke dag toe!
08.30 - 09.30 u. |
Onthaal |
09.30 - 10.50 u. |
Lezingen & werkwinkels - reeks A |
10.50 - 11.10 u. |
Pauze |
11.10 - 12.30 u. |
Lezingen & werkwinkels - reeks B |
12.30 - 14.00 u. |
Lunch & postertours |
14.00 - 15.20 u. |
Lezingen & werkwinkels - reeks C |
15.20 - 16.00 u. |
Afsluitend debat met drankje |
Download de printbare PDF van het uitgebreide programma of het workshopschema.
Klik hier voor het uitgebreide online programma.
09.30 - 10.50 u. Lezingen en werkwinkels - reeks A |
A1. |
Lezing |
Noëlle Pameijer |
|
|
Handelingsgericht werken (HGW): samenwerken aan kansrijk onderwijs |
A2. |
Lezing |
Idan Amiel |
|
|
It takes a whole school to raise a child (with special needs): The P.E.N. program - Building (New) Authority in schools |
A3. |
Lezing |
Tine Bos |
|
|
Coaching: zin en onzin in teams |
A4. |
Werkwinkel |
Tine Schellekens |
|
|
Het onderwijs als "Brain-Building-Business". Een kleine ontwikkelingspsychologie aan de hand van onze hersenontwikkeling. |
A5. |
Werkwinkel |
Kim Garzon |
|
|
Ik heb al dyslexie en nu ook nog Frans. |
A6. |
Werkwinkel |
Joke Claesen & Hilde Vanbrabant |
|
|
Anderstalige nieuwkomer, welkom in de klas! |
A7. |
Werkwinkel |
Sofie Van Eynde & Izabel Janssens |
|
|
Krachtig coachen in professionele ondersteuning. Versterken van begeleidingscompetenties en duurzame partnerschappen |
A8. |
Werkwinkel |
Hilde Wuytens & Lotte Wilms |
|
|
Evaluatie in de basisschool: stimuleren van een leercultuur in de klas. |
A9. |
Werkwinkel |
Caroline Vancraeyveldt, Maai Huyse, Marieke Vandersmissen & Katrien Goossens |
|
|
No stress: stressregulatie in het basisonderwijs |
11.10 - 12.30 u. Lezingen & werkwinkels - reeks B |
B1. |
Lezing |
Kees van Overveld |
|
|
Help, ik heb een moeilijke groep! |
B2. |
Lezing |
Katrien Struyven |
|
|
Omgaan met diversiteit in de klas: BKD, UDL, HGW… van lettersoep in theorie naar eenvoud in de praktijk. |
B3. |
Lezing |
De LeesBeesten: Ann Ceurvels & Tania Poppe |
|
|
Van VerhalenVinder tot LeesBeest |
B4. |
Werkwinkel |
Christer Ohlin |
|
|
What kind of teaching is best for students in need of special support? Reflections on the role of special education and technology in creating good learning environments. |
B5. |
Werkwinkel |
Hervé Meykens |
|
|
Nieuwe Autoriteit als zelfzorg: assertief, kwetsbaar en zorgzaam dansen in nauwe schoentjes! |
B6. |
Werkwinkel |
Tine Bos & Tanja Ceux |
|
|
Enkel de schoolleider bepaalt de kwaliteit van onderwijs, toch? |
B7. |
Werkwinkel |
Griet Liebens & Hilde Geuens |
|
|
Duurzaam energiemanagement. Werken vanuit bezieling en in je talent als bron van hernieuwbare energie. |
B8. |
Werkwinkel |
Ine Thys, Jessica Schoffelen, Kirsten Vounckx & Nore Hamers |
|
|
Wanneer het spannend wordt in de klas… gaan we over tot het gebruik van vrijheidsberovende maatregelen? |
B9. |
Werkwinkel |
Reinhilde Pulinx |
|
|
Mindfulness in Superdiversiteit. Engagement en verbinding met de ander in onderwijs |
12.30 - 14.00 u. Lunchpauze & postertours |
Onderzoekers nemen je 30 minuten mee op tour langs een reeks posters, waar onderzoeksresultaten van studenten van de bachelor-na-bacheloropleiding Buitengewoon Onderwijs en onderzoekers van het expertisecentrum Inclusive Society worden gepresenteerd.
In het inschrijfformulier kan je aangeven of je wil aansluiten bij tour 1 (start 12.50 u.) of tour 2 (start 13.20 u.).
|
14.00 - 15.20 u. Lezingen & werkwinkels - reeks C |
C1. |
Lezing |
Anton Horeweg |
|
|
De traumasensitieve school |
C2. |
Lezing |
Gie Deboutte |
|
|
(Cyber)pesten aanpakken: da’s bovenal teamwork! |
C3. |
Lezing |
Lieven Verschaffel |
|
|
Routinematig of flexibel hoofdrekenen: de casus van aftrekken via indirect optellen |
C4. |
Werkwinkel |
Ann Ceurvels |
|
|
BrainBlocks als methodiek inzetten binnen een diverse groep. |
C5. |
Werkwinkel |
Tania Poppe |
|
|
Tips en tricks van een dyslecticus |
C6. |
Werkwinkel |
Cristina Dalli Cardillo & Martine Carmans |
|
|
Scholen in beweging. Coaching in functie van professionalisering. Good practices. |
C7. |
Werkwinkel |
Ilse Aerden & Nadine Bongaerts |
|
|
Leerbaarheid op de rooster. Als iets niet lukt bij een bepaalde leerling, wat denk jij dan? |
C8. |
Werkwinkel |
Sylvia Mommaerts & An Dumoulin |
|
|
Orange is the new red. Een visie op krachtig lesgeven en evalueren |
C9. |
Werkwinkel |
Miech Donders & Linda Karremans |
|
|
Goed begrijpend leren lezen/luisteren: een must! Close reading: een mogelijkheid |
15.20 - 16.00 u. Afsluitend debat met een drankje |
Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, bevestigde alvast zijn komst. |
Prijzen |
Externe |
€75 |
UCLL-Alumnus van de banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren of Buitengewoon Onderwijs (afgestudeerd in academiejaar 2016-2017, 2017-2018 of 2018-2019 |
€50 |
UCLL-Personeel |
€50 |
UCLL-Student |
€25 |