Als zelf hoogsensitief en heel gevoelig persoon, kan ik terugblikken op het vallen en opstaan mede veroorzaakt door deze eigenschap. Uit eigen ondervinding weet ik hoe hard de maatschappij hiervoor is, en hoe weinig begrip. Als mama van een hoogsensitieve dochter, weet ik hoe moeilijk het is om te begeleiden. Hoogsensitiviteit is een mooie eigenschap, maar je moet vooral zelf goed weten hoe ermee om te gaan. Grenzen trekken is daarbij heel belangrijk. Maar daarvoor moet je natuurlijk eerst je eigen grenzen kennen. Voor volwassenen is dit moeilijk, voor hoogsensitieve kinderen des te meer. Wat als er zo eentje in jouw klas zit, en jij als leerkracht niet begrijpt wat er allemaal omgaat in dat hoofdje? Hoe gaan andere leerlingen daarmee om? Welke types zijn er, en hoe herken je dat?
-> voor alle leerkrachten. Kan gericht worden op de leerlingen, maar kan ook besproken worden op niveau van volwassenen: wat met een hoogsensitieve collega?
-> onderling begrip, herkennen van situaties, weten hoe ermee om te gaan, weg met "etikettering"