De overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs is een belangrijke stap, die niet voor alle leerlingen even vlot verloopt. In dit navormingstraject buigen we ons over de vraag welke didactische maatregelen jij in je lessen kan treffen om die overgang te versoepelen.
Sta jij in het 6e leerjaar en heb je altijd al willen weten hoe jouw collega’s van het 1e jaar secundair onderwijs techniek geven, communicatief taalonderwijs vormgeven of werken aan academische vaardigheden? Of sta jij in het 1e jaar secundair onderwijs en ben je razend benieuwd naar hoe jouw collega’s van het 6e leerjaar differentiëren (4-sporen-beleid, talentenarchipel, contractwerk, …), vakdoorbrekend werken of leerlingen voorbereiden op vlak van geletterdheid? Dan is dit jouw kans!
Wat mag je verwachten?
We gaan voor een actievere, innoverende en diepgaandere samenwerking en uitwisseling tussen leraren uit basis- en secundair onderwijs. We koppelen een leraar uit het basisonderwijs aan een leraar uit het secundair onderwijs. Op basis van de principes van co-teaching, worden de duo’s intensief ondersteund door deskundige coaches van UCLL en zullen ze uiteindelijk samen bij elkaar in de klas één of enkele lessen geven.
Voel je je aangesproken om deze leerkans te grijpen? Zijn er leraren op school die het basisonderwijs/secundair onderwijs van korter bij willen leren kennen? Zijn jullie op school geïnteresseerd in het doorvoeren van nieuwe werkvormen? Zijn jullie op zoek naar een goede manier om vakinhouden en didactische aanpak van lager en secundair beter op elkaar te laten aansluiten? … Dan is dit project zeker iets voor jou of jouw collega’s!
Planning
Sessie 1: |
Maandag 30/01/2018 |
Kennismaking, aanpak, eerste didactische inspiratiepakketten |
|
tussen sessie 1 en 2 gaan de leraren op werkbezoek in het andere onderwijsniveau |
Sessie 2: |
Vrijdag 16/03/2018 |
Workshops didactische inspiratiepakketten |
|
tussen sessie 2 en 3 krijgen leraren de kans om te experimenteren met nieuwe didactische inzichten,
al dan niet in het andere onderwijsniveau |
Sessie 3: |
Maandag 28/05/2018 |
Afrondende toon- en evaluatiemoment |