Tijdens deze nascholing worden er antwoorden gegeven op volgende vragen:
Wat is schrijven en waarom is dit zo moeilijk?
Welk zijn de deelbewegingen van de schrijfbeweging?
Hoe is de correcte potloodgreep en waarom?
Wie leert deze potloodgreep aan, wanneer en hoe?
Hoe is de juiste schrijfhouding en –beweging en waarom?
Welke voorbereiding gebeurt er best in de kleuterklas?
Welke moeilijkheden zijn er bij het leren schrijven en welk is de taak van de verschillende participanten?
Welke tips, oefeningen, adviezen en hulpmiddelen kunnen we geven om het schrijven te vergemakkelijken?
Wanneer gebruiken we een computer en wanneer moeten we als leerkracht kinderen verwijzen voor extra-hulp?
We hebben aandacht voor : proces en product, linkshandigheid, dysgrafie, omkeringen en andere schrijfmoeilijkheden. Er zal getekend en geschreven worden en we kijken kritisch naar schrijfmethodes.
Sleutelwoorden zijn: procesgericht, uniformiteit, kindvriendelijk, bewegingsvriendelijk, positiviteit, 15 gouden regels, deelvaardigheden, souplesse.
Deelnemers getuigen: Vele concrete en bruikbare tips. Inspelen op vragen van deelnemers.