Deze navorming bestaat uit 2 sessies die afzonderlijk kunnen gevolgd worden:
Sessie 1: donderdag 29/01/2019 (13.30 u. tot 16.30 u.)
Sessie 2: dinsdag 2/04/2019 (13.30 u. tot 16.30 u.)
“Leerlingen uit scholen waar taalinitiatie gebeurt, presteren niet verschillend voor luisteren en lezen ten opzichte van leerlingen uit scholen waar dit niet gebeurt” (brochure Peilingen Frans basisonderwijs, juni 2018).
Is dat niet bijzonder jammer? Is dat geen verloren moeite? Op het colloquium over de Peilingen werd geopperd dat deze slechte resultaten meer dan waarschijnlijk te wijten zijn aan de manier waarop taalinitiatie aangepakt wordt in de klas.
Wil je dat jouw leerlingen écht iets bijleren bij taalinitiatie, zodat ze steviger in hun schoenen staan wanneer ze in het vijfde leerjaar formeel Frans krijgen? Wil je uit het (half)uurtje taalinitiatie méér halen dan enkel het zingen van een Frans liedje? Ben je op zoek naar een manier om didactisch rijke lessen taalinitiatie te geven, waarin de leerlingen niet alleen luisteren en zingen, maar ook spreken, zich amuseren, nieuwe Franse woordjes en zinnetjes gebruiken in een toffe context, ruiken, bewegen, voelen, dansen, knutselen, spelen in het Frans? Wil je een krachtige leeromgeving creëren, waarin heel eenvoudig Frans echt als voertaal gebruikt wordt?
Dan zijn deze sessies echt iets voor jou!
We organiseren twee sessies, telkens op dinsdagnamiddag van 13.30u tot 16.30u. We opteren voor een geheel van twee sessies omwille van de leerlijn doorheen de workshops en het duurzaam opbouwen van inzichten en vaardigheden, met voldoende tijd tussenin om het geleerde uit te proberen in de praktijk en terug te koppelen naar collega’s uit de nascholingsgroep en de nascholer. Daarom raden we aan om beide sessies te volgen, maar wie wil, kan ook inschrijven voor één sessie.
Sessie 1
Wat is taalinitiatie en wat is het niet? Wanneer heeft het effect en wanneer niet?
Welke didactische principes liggen aan de basis? Hoe bouw je een didactische eenheid op?
Dit alles doorspekt met direct bruikbare voorbeelden.
Sessie 2
Hoe activeer je je leerlingen in het Frans? Hoe help je hen vooruit zodat ze niet enkel een paar losse woordjes leren, maar er ook iets mee kunnen doén in het Frans?
Hoe aansluiten bij hun leefwereld?
Ook hier werken we met concrete voorbeelden die je direct in je klas kan toepassen.