Olle Geris wordt uitgenodigd om haar levensverhaal als instrumentenbouwster te vertellen.
Het wordt het begin van een langdurige cyclus over muziekinstrumentenbouwers die de ONMAAT (brede betekenis...) hebben opgezocht, die niet voor de comfortzone hebben gekozen, maar voor avontuur en onderzoek. Voor wie interessant liever is dan makkelijk. Olle zal haar verhaal vertellen als een inspiratie voor iedereen die met kunst- of cultuureducatie te maken heeft.
De avond is een onderdeel van de KriZoom-activiteiten die dit jaar gingen/gaan over Identiteit, Productie/reproductie, Onmaat, Creatie en Apotheose.
De activiteit zal doorgaan in de Academie van Genk, waar we een stevige folkafdeling vinden. Uiteraard is deze avond niet alleen voor folkies, zeker niet: ieder cultuureducator is heel erg welkom en zal geraakt worden!!
Praktisch
Donderdag 25 februari 2016 vanaf 19.30 u.
SAMWD Genk
Stadsplein 1
3600 Genk
Bekijk het plannetje voor de ingang en parkeertips!
19.30 u. Welkom
19.45 u. Olle vertelt
20.45 u. Pauze en drankje
21.00 u. Vragen en gesprek met de zaal
21.40 u. Einde en informeel
Inschrijven
Je kan eenvoudig inschrijven via deze link. Je hoeft geen account op de website aan te maken.
Waarom onmaat?
Natuurlijk kunnen we het over het meetbare van kunst en cultuur hebben. We kunnen het met andere woorden hebben over de maat waarmee kunst en cultuur gemeten worden; het gaat dan over kwalificeren, subjectiveren en socialiseren.
Een belangrijke regel van de kunst is het echter het doorbreken van de regel van de kunst. Voor de historische avant-garde was dat overigens dé regel om überhaupt nog van kunst te kunnen spreken. De avant-garde kunst ging zich toeleggen op het proces van subjectivering door voortdurend een ‘onmaat’ binnen de maat van een cultuur in te brengen.
Wie is Olle Geris?
Olle Geris (doedelzak, zang) was van kindsbeen in traditionele muziek gedompeld. Zij begon met fluit te spelen, maar de doedelzak is uiteindelijk haar passie geworden.
In Brussel leerde zij doedelzak en barokmusette spelen bij Jean-Pierre Van Hees en op het concours van St.-Chartier behaalde zij een eerste prijs. Daarnaast ging zij drie jaar in de leer bij de Waalse luthier Rémy Dubois en is nu zijn professionele partner. Samen bouwen zij doedelzakken van de hoogste kwaliteit.
Een beurs van de Stichting Roeping liet haar toe een studie te maken over doedelzaktypes in België en hun link met Franse modellen. Zo behoudt zij een mooi evenwicht tussen onderzoek, bouwen en spelen. Dit laatste doet zij zowel solo als in duo met Rémy Dubois of met accordeonist-violist Willem Schot en met verscheidene ensembles, waaronder dat van Claude Flagel. Recent heeft zij zich ook ontpopt als zangeres.
La definition de l'air est : "du vent au repos", et l'on pourrait dire aussi que le vent est de l'air en mouvement.
L'air que nous utilisons est le même que celui que nous respirons, que vous respirez. En appuiant sur le sac de nos cornemuses nous allons mettre cet air en mouvement et l'amener par les méandres de nos tuyauteries vers les anches vibrantes qui transformeront ce vent en musique "en air de musique".
Le son de ces instruments à vent est alors la respiration des anches.
_REMY DUBOIS_
Over KriZoom
KriZoom is het Limburgs expertisenetwerk voor cultuureducatie. Als inspirerend netwerk wakkert KriZoom de goesting voor cultuureducatie in het onderwijs, de culturele sector en het jeugdwerk aan. Het is haar ambitie om iedere cultuureducator in de Limburgse regio te bereiken en te inspireren. Gedurende drie jaar financierde de Vlaamse overheid (ministeries onderwijs, cultuur en jeugd) KriZoom. Vanaf nu staat KriZoom op eigen benen en wordt daarbij gesteund door onderzoeksmiddelen van de UCLL.